כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספרו של ד"ר אבישי בן חיים מנתח את החרדיות העכשווית ואת ההיסטוריה שלה, ומעריך כי היא עומדת בפני שינוי

נדב רט | 8 באוגוסט 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

החרדים – דע את האוהב

ספרו החדש של ד"ר אבישי בן חיים מורכב משלושה רכיבים מרכזיים: סקירה היסטורית של תולדות החרדיות המוגשת לקורא בעסיסיות רבה, תוך תיאור מלחמות היהודים – ההשכלה, הציונות, החרדים, הדתיים והחילוניים הנאבקים על השליטה בנרטיב היהודי. זהו תיאור מרתק, יסודי, מקיף ונאמן למציאות במידה רבה, למיטב שיפוטי.

חלקו השני של הספר עוסק בתיאור חי של החרדים היום. תיאור זה כמובן מתחיל בהסבר על ההבדל שבין חסידים לליטאים ובין אלו לציבור החרדי-ספרדי. הוא מפרט את אורח החיים החרדי, את סדר הלימוד בישיבות ובמוסדות החינוך, את ההשקפה ביחס למדינת ישראל, את התפיסה החברתית, וכולל גם הוא, כדרכו של בן חיים, אנקדוטות רבות, ובעיקר בדיחות, המיטיבות לתאר את ההווי החרדי למי שאינו מכירו מקרוב. חלק זה גם כולל תיאור של מפת התקשורת החרדית, ותיאור היסטוריית המאבקים של החרדים נגד טכנולוגיה ואינטרנט – מאבקים המהווים חלק בלתי נפרד מהחרדיות במאה ה-21.

חלקו השלישי של הספר עוסק בהסתכלות קדימה. מחד גיסא, הוא מציג את תיאוריית "ההתפרקות החרדית", ומיטיב לבאר מדוע סוף עידן ה"מרנים", לצד החשיפה המוגברת לאינטרנט ולישראליות, בהחלט עשוי לגלגל את החרדיות אל עולם חדש לגמרי, בתוך 3-2 דורות. ומאידך גיסא, הוא טוען שאחרי שהחרדים הוכיחו כבר עשרות פעמים במהלך ההיסטוריה שהם עומדים על רגליהם גם אחרי נבואות חורבן ומאבקים קשים – יש להיזהר מלהספידם בטרם עת. ייתכן מאוד ששני הדברים יכולים לדור בכפיפה אחת – ושהחרדיות אכן עומדת בפני שינוי משמעותי, אך לא כזה שיגרום לה לקרוס מבפנים, אלא כזה שיבנה אותה מחדש, בתצורה קצת שונה מהחרדיות הקיימת.

אבישי בן חיים, "החרדים – דע את האוהב", ידיעות ספרים, יוני, 2024

שתפו: