כניסה
הרשמה לניוזלטר

כל מי שמתעניין בניהול, בפוליטיקה או בטבע האנושי צריך להכיר את חוקי פרקינסון

נדב רט | 11 ביולי 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

"עבודה תתפרס תמיד על מלוא הזמן הניתן להשלמתה"

סיריל נורת'קוט פרקינסון, היסטוריון וסופר בריטי, הפך לאחד מהוגי הדעות המשפיעים ביותר בתחום הניהול והביורוקרטיה של המאה ה-20, בזכות ספרו "חוקי פרקינסון", שפורסם לראשונה ב-1957. הוצאת הספרים "שיבולת" שבחרה להוציאו לאור כעת בעברית, בשיתוף פעולה עם הוצאת סלע מאיר, עשתה חסד עם הקוראים הישראלים שיזכו כעת לקרוא את תובנותיו השנונות, החדות והמתאימות לכל דור, באופן נעים ונגיש.

הרעיון המרכזי בספר, המוכר כ"חוק פרקינסון", קובע כי "העבודה תתפרס תמיד על מלוא הזמן הניתן להשלמתה" – ככל שיש לך יותר זמן פנוי כך ייקח לך זמן רב יותר להשלים מטלה מסוימת. פרקינסון מדגים חוק זה באמצעות ניתוח מדוקדק של ההתנהלות הלא יעילה של משרדי הממשלה הבריטית, אך כמדומני שאת הדוגמה הטובה יותר לכלל הזה הוא מציג כמעט בדרך אגב, בעמוד הראשון של הספר. פרקינסון מתאר אישה מבוגרת, בלא כל מחויבות, היכולה לבלות את היום כולו בכתיבה ובמשלוח של גלויה לאחיינית שלה: "שעה למציאת הגלויה, שעה נוספת לאיתור המשקפיים, חצי שעה לחיפוש הכתובת, שעה ורבע לכתיבת הגלויה, ועשרים דקות נוספות כדי להחליט אם לצאת לתיבת הדואר ברחוב הסמוך עם מטריה או לא". התיאור הזה, שנועד להסביר מדוע דווקא אנשים עסוקים יותר הם יעילים יותר כי יעשו את אותה העבודה בדקות בודדות, מסביר טוב מכל תיאור אחר את הכלל, המהווה עד היום אבן יסוד ניהולית.

תובנה נוספת של פרקינסון נוגעת לקבלת החלטות בוועדות. הוא טוען כי ככל שנושא הדיון חשוב פחות, כך הדיון עליו יהיה ארוך יותר. הוא מדגים זאת באמצעות השוואה בין דיון על הקמת כור גרעיני לבין דיון על בניית מחסן אופניים. בעוד שהנושא הראשון, המורכב והיקר, יאושר במהירות עקב חוסר הבנה של רוב חברי הוועדה, הנושא השני יזכה לדיון ארוך ומפורט, שכן כל אחד ירגיש מוסמך להביע דעה על אופניים ומחסנים. אף שהספר נכתב במדינה אחרת ובזמנים אחרים – אין ספק שהכלל הזה עדיין חי וקיים. בכל שנה בדיוני התקציב בכנסת, ניתן לראות כיצד דיונים על העברת מיליוני שקלים בודדים לעמותות ימין או שמאל יגרור סיקור רחב ומריבות עולם, בעוד שעשרות מיליארדים לתקציבי ביטחון, רווחה או חינוך – יועברו כמעט ללא שום דיון.

נורת'קוט פרקינסון, "חוקי פרקינסון", הוצאות שיבולת וסלע מאיר, יוני 2024

שתפו: