כניסה
הרשמה לניוזלטר

קלאסיקה משנות ה-90, שתורגמה כעת לעברית, מזכירה עד כמה חשוב להפריד בין המציאות להוליווד

נדב רט | 9 בינואר 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מה עובר לכם בראש כשאתם חושבים על מיליונר?

מתי יודעים שספר הופך להיות מאופנה עונתית חולפת לקלאסיקה אמיתית? – כשהוא ממשיך להיות מתורגם ומופץ גם עשרות שנים לאחר שיצא לאור. זהו סיפורו של "המיליונר מהדלת ממול", ספר שיצא לאור בפעם הראשונה בשנת 1996 בארה"ב, וכעת תורגם לראשונה לעברית. הספר מבוסס על מחקר ענק שנערך במשך שנים רבות אשר בחן את אפיונם של מיליונרים בארה"ב. עורכי המחקר חיפשו את קווי הדמיון ביניהם, בהנחה שאם נעמוד על המכנה המשותף לרובם – נוכל גם אנחנו לנסות ולשכפל את ההצלחה.

חִשבו לרגע מה עולה בראשכם כשאתם חושבים על המילה "מיליונר"? האם התמונה שעלתה במחשבתכם היא של טירה ענקית, רכב יוקרה, בגדים ממותגים ומסיבות קוקטייל? אם כן – נפלתם בדמיון שהסרטים מנסים לשדר לנו, הרחוק שנות אור מהמציאות, כפי שהיא עולה מהמחקרים ומהסקרים ארוכי השנים בתחום. אלה מוכיחים כי רוב המיליונרים האמריקנים סולדים מאורח החיים הזה. הם גרים בבית ששוויו הממוצע (בזמן כתיבת הספר) כ-300,000 דולר בלבד, הם עונדים שעונים פשוטים אותם הם קונים ברשתות כלבו עממיות, נוסעים לעבודה במכוניות שאינן חדשות ואורח חייהם פשוט להפליא.

כלומר, אם נתאר מיליונר אמריקני ממוצע הוא יראה כך: גבר כבן 57, נשוי ואב לשלושה, האחראי על הרוב המוחלט של הכנסות משק הבית. רעייתו תהיה עקרת בית או תעסוק בתחומים כגון הוראה או עבודה סוציאלית. הם חיים ברמת חיים נמוכה מזו שהם יכולים להרשות לעצמם, גרים באותו בית כבר 20 שנים, בעלי השכלה ממוצעת. טיפוסים משעממים בסך הכול.

תומס סטנלי, ויליאם דנקו, "המיליונר מהדלת ממול", הוצאת סלע מאיר, ספטמבר 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: