כניסה
הרשמה לניוזלטר

הקשר הסמוי בין חיינו היום לימי גדולתה של האימפריה הרומית ועד לנפילתה

גלית דהן קרליבך | 9 בינואר 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

שיעור בענווה מהאימפריה הרומית

ספרים רבים נכתבו על רומא העתיקה ונדמה ששום ספר איננו בחזקת "יותר מדי". מה יש בממלכה הזו שצמחה מעיר קטנה ולא עשירה במיוחד לאימפריה עצומה שנגסה בעוד ועוד חלקים נרחבים בעולם? מה יש בה שכל כך קשה להישאר אדישים מולה?

על השאלה הזו בחר לענות באופן מקורי בארי שטראוס, פרופ' להיסטוריה וללימודים קלאסיים. הוא בחר עשרה קיסרים רומאים ודרך סיפורם הביוגרפי הביא גם את סיפורה של האימפריה הרומית. עצם מעשה הבחירה שלו לצמצם לעשרה קיסרים בלבד (למעשה יש קיסרים נוספים כחוליות קישור) כבר מכניס את הקורא למתח. שטראוס ויתר על קיסרים חשובים ועסיסיים כמו גלבה, קליגולה או קלאודיוס ובוחר את אוגוסטוס, טיבריוס, נירון, אספסיאנוס, טראיאנוס, אדריאנוס, מרקוס אורליוס, ספטימיוס סוורוס, דיוקלטיאנוס, וקונסטנטינוס, כדי לפרוש בפנינו את רומא על מורכבויותיה.

במידה רבה עבודתו ספרותית הרבה יותר מאשר היסטורית, שכן באמצעות דמותם של הקיסרים הוא מציג בפנינו את האתגרים שאיתם התמודדה העיר בתקופות השונות. הספר מעניק לנו הזדמנות להציץ אל האנושות באופן ממוקד, ולראות אותה כצועדת מולנו בטריומף אין-סופי ובו כל העיוותים, החוזקות והחולשות שבה. אלו משתקפים דרך פריזמה צרה וממוקדת מאוד, לכאורה ממרחק בטוח, רק לכאורה.

בארי שטראוס, "עשרה קיסרים", מאנגלית: שאול לוין, הוצאת כנרת זמורה דביר, ספטמבר 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: