כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספרו עב הכרס של פול ג'ונסון מעניין גם עבור מי שבקי בהיסטוריה של העם היהודי

דינה גורדון | 6 באוקטובר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

האם לנצרות יש חוב ליהדות?

ספרים רבים נכתבו על ההיסטוריה של היהודים. מה יכולה להיות אם כך הסיבה לכתוב ספר עב כרס נוסף? המחבר, פול ג'ונסון, נותן לכך תשובה מפתיעה בהקדמה לספרו שהתפרסם ב-1987, ותורגם לאחרונה לעברית. כנוצרי קתולי, שחקר לעומק ופרסם ספר מקיף על ההיסטוריה של הנצרות, "התוודעתי לראשונה בחיי לחוב האדיר שחייבת הנצרות ליהדות. [החלטתי לכתוב] על העם שהוליד מתוכו את אמונתי, שאחקור את תולדותיו, ממקורותיו ועד ימינו אנו, ושאבהיר לעצמי את תפקידו ואת חשיבותו".

ג'ונסון ידוע כמי שפרסם כ-20 ספרי היסטוריה מקיפים ותמציתיים, ובהם תובנות ושאלות מעניינות על עמים ותקופות שונות בהיסטוריה. הספרים האלו אכן הקנו לו שם מכובד, אבל הוא אינו היסטוריון, כפי שהוא עצמו הסביר: "אני אדם אוהב ספר שכותב [ספרי] היסטוריה. ישנם אקדמאים שאינם אוהבים את הרעיון שעיתונאים יכתבו היסטוריה. אבל הידע שלי של העולם בימינו עוזר לי להבין היסטוריה, והידע שלי בהיסטוריה עוזר לי להבין את העולם בימינו".

אחת השאלות המרכזיות שג'ונסון מעלה קשורה להיסטוריה של העיר חברון. במשך כ-4,000 שנה היו בה מאבקים דתיים ופוליטיים על השליטה בעיר. לפי המסורת היהודית אברהם קנה את מערת המכפלה בחברון, בה נקברו אבות ואימהות האומה. בהמשך הוגלו היהודים ואז הם חזרו לעיר שוב ושוב. חברון נשלטה לסירוגין בין השאר על ידי האדומים, הרומאים, הביזנטים, המוסלמים, הצלבנים והממלוכים.

פול ג'ונסון, "היסטוריה של היהודים", הוצאת שיבולת, 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: