כניסה
הרשמה לניוזלטר

"העצה שלי היא לא לקבל עצות, כולל את העצה הזאת", כותב חיים שפירא בספר מלא ברעיונות אסוציאטיביים

נדב רט | 5 בספטמבר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

עצות טובות לחיים טובים, רק מסוג אחר לגמרי

חיים שפירא הוא הוא אחד ההוגים המיוחדים, הפוריים והמצליחים בישראל. הוא בעל שני תארי דוקטור – האחד במתמטיקה והשני בהוראת המדעים, אך בשנים האחרונות עיקר פרסומו בא לו מהרצאותיו בתחומים פופולריים. הוא מרצה בסגנון ייחודי על נושאים הנובעים מהעולם המתמטי והקשורים אליו, כמו תורת המשחקים ונגזרותיה: למשל, ניהול משא ומתן, סטטיסטיקה והדרך לשקר באמצעותה, וכדומה; זה ממשיך בנושאי כלכלה התנהגותית והטיות פסיכולוגיות; וגולת הכותרת של הרצאותיו היא העיסוק בסוגיות פילוסופיות עמוקות – בשפה עממית, פשוטה ומונגשת לכול. לשם כך הוא משתמש, לדוגמה, בתובנות חיים מחכימות מהפילוסופיה של פו הדוב.

נדמה שעד שכבש לו שפירא את מקומו כאחד המרצים המבוקשים בארץ הוא עוד טרח לתת לספריו נושא קונקרטי ולאחד את מאמריו סביב אותו נושא. בספריו האחרונים הוא מרגיש משוחרר גם ממחויבות זו, ותחת נושא כללי כמו "מחשבות לעת לילה" או "על הדברים החשובים באמת" הוא פשוט מציג את שפע רעיונותיו באופן כמעט אסוציאטיבי המאפיין אותו.

ספרו החדש, "רשימות על אמנות החיים", מצטרף אל ספריו מהסוג האחרון. אין פירוש הדבר שלספר אין נושא. הוא עוסק במשמעות החיים, באושר ובאיזון הנדרש לחיים טובים ומאושרים. הוא עושה זאת באמצעות חיבור בין הגות עתיקה של גדולי הפילוסופים מכל העולם לבין ספרות חדישה של מחברים מכל התחומים. אפלטון, אריסטו, ג'ואנג דזה, מרקוס אורליוס, פסקל, ברטראנד ראסל וגם הרב עדין שטיינזלץ – כולם לוקחים חלק. תמצאו בספר גם הגיגים אישיים, הומור, ואפילו קטעי יומן וחוויות אישיות – כל אלו, במעברים חדים ומהירים, יוצרים חווית קריאה ייחודית.

חיים שפירא, "רשימות על אמנות החיים", כנרת זמורה דביר, מאי 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: