כניסה
הרשמה לניוזלטר

שיעורים לחיים ממאלף סוסים יוצא דופן

דינה גורדון | 5 בספטמבר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

הלוחש לסוסים

גראנט גוליהר (Grant Golliher) היה רק בן 11 כאשר אביו הורה לו בפעם הראשונה לעלות על הסייח החדש שרכשו ו"לשבור אותו". כפי שהמונח מרמז הכוונה הייתה לשבור את רצונו ואת פחדיו של הסייח כך שיסכים שיניחו עליו אוכף, ישימו בפיו רסן ושרוכב יעלה על גבו. התהליך לא נעשה בעדינות – "תראה לו מי הבוס", אמר לו אביו, "תבעט לו בבטן כדי להסב את תשומת ליבו".

גוליהר לא אהב את שיטות האילוף הקשוחות של אביו שהתבססו על גרימת כאב ופחד. במקום זאת "ניסיתי להתיידד עם הסייחים, להיכנס לתוך ראשם ולהבין כיצד לשכנע אותם לשתף פעולה", הוא כותב בספרו. בהתחלה הוא היה מגרד לסייח מאחורי האוזניים, וכאשר הסייח הרכין את ראשו בהנאה, הוא היה מטפס בזריזות על גבו. הוא רכב בהתחלה ללא אוכף ורסן, וכאשר רצה שהסייח יעצור, הוא התכופף וחיבק את צווארו מאחור.

בשנים הבאות למד גוליהר שיטות רבות ומתוחכמות להתיידדות עם סוסים, גם עם כאלה שנחשבו למרדנים ובלתי ניתנים לאילוף, או עם סוסים שעברו התעללות. הוא הצליח להרגיע אותם כדי שיסכימו שיניחו עליהם אוכף ורסן, ולבסוף, שיעלה על גבם רוכב, וכל זאת ללא שימוש בכוח. ככל שבילה זמן רב יותר בעבודה עם סוסים, הוא גילה שהוא עצמו גם לומד שיעורים חשובים: על סבלנות, נתינת אמון, הקשבה, הצבת גבולות, כבוד ועוד. "למדתי שלסוסים יש יכולת יוצאת דופן לחשוף אנשים לפנימיות של עצמם", הוא כותב. "יש להם רגישות גבוהה ביותר, הם קוראים את שפת הגוף והאנרגיה של בני אדם [...] הם רואים מי אנחנו באמת, לא את מי שאנחנו מתיימרים להיות".

Grant Golliher, "Think like a Horse", 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: