כניסה
הרשמה לניוזלטר

עם אכזרי הזורע הרס בכל מקום, או עם פורץ דרך?

דורית דינור | 5 ביולי 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

החיים הכפולים של הוויקינגים

הם הגיחו מהים ופשטו על מנזר לינדיספארן שבצפון מזרח אנגליה. לאחר שרצחו נזירים בחרבות ובגרזנים, הם שברו את המזבח וזרעו הרס. היו אלה הוויקינגים שהמוניטין הרע שלהם כפיראטים עזי לב ואכזריים הלך לפניהם.

הסצנה הזאת מהסדרה "ויקינגים" (נטפליקס), אינה שונה בהרבה מהאירוע ההיסטורי המקורי שהתרחש בשנת 795 לספירה, טוען ההיסטוריון הנורבגי ארתור הרמן בספרו החדש. הרמן כתב אפוס היסטורי סוחף בו ניתח לעומק את התמורות שעברו הוויקינגים וצאצאיהם הסקנדינבים לאורך 1,200 שנה, מהתקופה בה חיו בקהילות ועד שהגיעו לארה"ב. הוא מתבסס בהבחנותיו על כתבי היסטוריונים ומחקר ארכיאולוגי וגנאלוגי המתחקה אחר העקבות הגנטיים של יורדי הים בכל אירופה.

עיקר עיסוקם של הוויקינגים היה ציד ודיג בנהרות ובאגמים. מזג האוויר הקפוא ותנאי החיים הקשים דחפו אותם לנדוד ולחפש אמצעי קיום ומקומות להתיישבות. הוויקינגים השוודים נסעו מזרחה והגיעו לרוסיה, לים השחור ולקונסטנטינופול. הדנים כבשו שני שלישים מאנגליה והגיעו לצפון צרפת, לספרד ולים התיכון. הנורבגים שטו לסקוטלנד, לאירלנד, לאיסלנד ולגרינלנד. לבסוף היה זה הנורבגי לייף אייריקסון ששט לעבר האופק הבלתי נודע והגיע לחופה המזרחי של אמריקה במאה ה-11, כ-400 שנה לפני קולומבוס.

Arthur Herman, "The Viking Heart: How Scandinavians Conquered the World", 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: