כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם אתם מהאנשים שמסתכלים ללא הרף לאחור, או מאלה החיים "ללא חרטות"?

דינה גורדון | 10 באפריל 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

על מה אתם מתחרטים?

"לא, שום דבר / אינני מתחרטת על שום דבר / לא הטוב, שהיה / לא הרע, כל זה כבר עבר! / לא, שום דבר / אינני מתחרטת על שום דבר / זה שולם, והושלם והושלך / ונסגר ונשכח!", שרה אדית פיאף באחד השירים הידועים ביותר שלה. כאשר פיאף, שחייה היו רצופים במכות גורל ובבחירות מוטעות, שרה אותו בדצמבר 1960 באולם הקונצרטים היוקרתי ביותר בפריז "האולימפיה", היא נקראה לחזור לבמה 22 פעמים. התקליט ובו השיר נמכר ביותר ממיליון עותקים. מאוחר יותר הוא הוקלט על ידי אמנים רבים אחרים ובשפות רבות.

"ללא חרטות" הוא טרנד תרבותי גם כיום, כאשר צעירים ומבוגרים בכל העולם מקעקעים על חלקים שונים בגופם את המילים No regrets. אבל ללא מבט לאחור על הטעויות, על הפגיעות באחרים ובעצמנו, על פעמים בהם הפגנו התנהגות לא מוסרית, כיצד נימנע מלחזור על אותן טעויות גם בעתיד?

כך חשב דניאל פינק כאשר החליט לבדוק עד כמה השקפת החיים של "ללא חרטות" באמת נפוצה בעולם. פינק, מחבר של שבעה רבי מכר בפסיכולוגיה, הקים בשנת 2020 אתר אינטרנטי בשם The World Regret Survey עם שאלה פשוטה: "באיזו תכיפות אתם מתבוננים לאחור על חייכם ואומרים לעצמכם 'הלוואי שהייתי מתנהג אחרת'". על הסקר ענו יותר מ-16,000 אנשים מ-105 מדינות. בהמשך ערך פינק ראיונות עם יותר מ-100 מהמשיבים. תוצאות הסקר הראו שרק אחוז אחד מהמשיבים לעולם אינם מסתכלים לאחור; פחות מ-17 אחוז עושים זאת לעתים נדירות; 43 אחוז מהמשיבים ענו שהם עושים זאת מדי פעם; וכל השאר ענו שהם מסתכלים לאחור לעתים קרובות או כל הזמן. כלומר מספר עצום, 82 אחוז, ענו שהם מביטים לאחור עם חרטה, לפחות מדי פעם.

Daniel H. Pink, The Power of Regret: How Looking Backward Moves Us Forward, 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: