כניסה
הרשמה לניוזלטר

סיפורים חסידיים ותיאוריות פסיכולוגיות מודרניות נפגשים יחד בספר פואטי על מסענו בחיים

נדב רט | 10 באפריל 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מסע לגילוי עצמי בין שני עולמות

ר' אייזיק מקרקוב היה עני מרוד. לילה אחד הוא חלם חלום הקורא לו לחפש אוצר המחכה לו מתחת לגשר של ורשה. לאחר התלבטויות רבות והישנות החלום, הוא מחליט לצאת לדרך. אך לאחר ימי נדודים הוא מגיע אל המקום ונוחל אכזבה קשה: הגשר מוקף בחיילים, ואי אפשר לחפור תחתיו. אך הוא אינו מוותר, מתגנב באישון ליל וחופר במרץ. לפתע, קצין קשוח מבחין בו ושואל אותו למעשיו, ור' אייזיק נאלץ לספר לו על החלום והמסע הארוך. או-אז מספר לו הקצין כי גם לו יש חלום בכל לילה. הוא חולם על אוצר הנמצא בקרקוב, בביתו של יהודי אחד. ר' אייזיק מבין את המסר, סב על עקביו, חופר תחת התנור בביתו ומוצא את אוצרו.

הסיפור החסידי המפורסם הזה, המוכר גם בנוסחאות רבות נוספות – הן יהודיות והן מסיפורי עמים ממקומות שונים בעולם – הוא הבסיס למסע אליו מבקשת לקחת אותנו הפסיכולוגית מרים אבנרי-כהן. העובדה שהסיפור זכה לגרסאות רבות כל כך בקרב עמים רבים מוכיחה כי הוא מבטא רעיון אוניברסלי, אמיתי, שורשי החוצה דורות ותרבויות. הוא מכיל, אליבא דאבנרי-כהן, את היסודות של המסע האישי של כל אחד ואחת מאיתנו.

"מתחת לגשר" ייכנס לסוגת ספרי העזרה העצמית, אך עוול ייעשה לו אם נתייחס אליו כספר ניו-אייג'י במובן הרדוד של המילה. הכותבת, פסיכולוגית במקצועה, העוסקת בטיפול, בהוראה ובהנחיית קבוצות, מצליחה להנגיש את תכניה בצורה נפלאה. בחירת התכנים, מבנה הספר, מבנה הפרקים והתוספות הנלוות – הופכים כולם את חווית הקריאה למרוממת, בהירה מאוד, ומניעה לעבודה עצמית עמוקה.

מתחת לגשר, מרים אבנרי-כהן, ידיעות אחרונות, 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: