כניסה
הרשמה לניוזלטר

היא הייתה אמריקנית קטועת רגל, ללא עבר צבאי, ולמרות זאת, כותבת סוניה פרנל אחרי תחקיר ארוך, היא נחשבה למרגלת המשפיעה ביותר שהנאצים ידעו

דורית דינור | 14 בפברואר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

המרגלת המסוכנת ביותר במלחמת העולם השנייה?

העיתונאית והסופרת סוניה פרנל, ערכה תחקיר בן שלוש שנים שבמהלכו קראה מסמכים בבריטניה ובארה"ב וראיינה אלפי אנשים כדי להוציא מאלמוניותה את וירג'יניה הול (1982-1906) "המרגלת הכי מסוכנת במלחמת העולם ה-2" כפי שהגסטאפו כינה אותה.

אחת הפעולות הנועזות שווירג'יניה הול יזמה, תכננה והוציאה לפועל הייתה שחרורם הבלתי אפשרי של 12 סוכני מודיעין בריטים וצרפתים ממחנה שבויים בעיר מוזאק בצרפת. היא יצאה למבצע למרות הפחד שהיא עצמה תיתפס ולמרות התנגדותם הנחרצת של הממונים עליה. היא ידעה שאם לא תציל אותם כל עוד הייתה לה הזדמנות, ממשלת וישי, ששיתפה פעולה עם הנאצים, ככל הנראה תסגיר אותם לידי הגסטפו.

המבצע היה קשה ומסובך כי המחנה היה מוקף בשתי גדרות תיל, בשומרים חמושים ובסדרה של מגדלי שמירה. באומץ לב, שיחדו הול ואנשיה סוהרים, סיממו אסירים, והבריחו לשבויים, תחת גלימתו של כומר נכה, מכשיר קשר, מספריים לחיתוך תיל, מברג ופטיש. כל אלו סייעו להם בבריחה המוצלחת. נהג מילוט חיכה לנמלטים והביא אותם לדירת מסתור שארגנה הול בתושייה מבעוד מועד. שם הם מצאו מסמכים מזויפים שסייעו להם להמשיך הלאה.

סוניה פרנל, "אישה חסרת חשיבות", הוצאת מטר, 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: