כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם "קפיטליזם קשוב" יכול להפוך את עולמנו לטוב יותר?

דינה גורדון | 13 בדצמבר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

כשהקפיטליזם מקשיב

ראג' סיסודיה, פרופ' לעסקים גלובליים בבאבסון קולג' בארה"ב, הנחשב לגורו שיווק בארה"ב, ערך מחקר שתוצאותיו היו מפתיעות ביותר. הוא בחן מאות חברות, לא על פי הביצועים הפיננסיים שלהן, אלא על פי "הפרופילים ההומניטריים" שלהן. כלומר, עד כמה הן אהובות על הלקוחות, על חברי צוות העובדים, על הספקים ועל הקהילות שהם משרתים. מתוכן הוא בחר 18 חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה ועשר חברות בבעלות פרטית. רוב החברות, הן הציבוריות והן הפרטיות, שילמו היטב לעובדים והעניקו להם הטבות. הן שילמו מס בשיעורים גבוהים יותר מחברות אחרות, ולא לחצו על ספקיהן לקבל מחיר נמוך ככל האפשר.

סיסודיה ציפה שהביצועים של החברות האלו יהיו ממוצעים, אבל להפתעתו מצא שהחברות לא רק היטיבו עם העובדים ועם כל בעלי העניין האחרים, אלא גם הניבו תשואות שעלו על ביצועי השוק בשיעור של תשע לאחד בין השנים 1996 ל-2011. כיצד זה קרה? על כך מנסים לענות בספרם סיסודיה וג'ון מאקי, המייסד והבעלים של "הול פודס מרקט" – רשת סופרמרקטים אמריקנית המוכרת מזון בריא ומעסיקה כ-90 אלף עובדים.

סיסודיה ומאקי מאמינים בדרך ניהול שהם מכנים "קפיטליזם קשוב" (Conscious Capitalism) שאת עקרונותיו הם מסבירים בספרם. לטענתם יש כבר מספר חברות ענק בארה"ב שמתנהלות כך, בהן סטארבקס, קוסטקו, סאות'ווסט איירליינס ועוד. גם לישראל נכנסה דרך הניהול הקשובה הזו, ומובילים אותה צבי סטפק, מייסד ובעלים של בית ההשקעות מיטב דש, ואשת העסקים יעל אלמוג זכאי, שותפה בגיתם BBDO.

ג'ון מאקי, ראג' סיסודיה, "קפיטליזם קשוב: הרוח האנושית של עולם העסקים", הוצאת קפיטליזם קשוב ישראל, 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: