כניסה
הרשמה לניוזלטר

סיפורה של נערה אמריקנית שהצליחה לחדור לאריסטוקרטיה הספרדית במדריד ולהעביר סודות לבנות הברית במלחמת העולם השנייה

דינה גורדון | 12 ביולי 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

הנסיכה המרגלת

"אנחנו כאן בשביל להציל חיים, זאת המטרה העליונה שלנו", נאמר למשתתפים בקורס מיוחד לסוכני ריגול של "ארגון הביון והמבצעים המיוחדים של ארה"ב" (OSS – Office of Strategic Services) במלחמת העולם השנייה. אלין גריפית', נערה חכמה, תמימה ויפה שהגיעה מעיירה קטנה במדינת ניו יורק להשתתף בקורס, הקשיבה לדברים בהתלהבות רבה.

במהלך הקורס, גריפית' והאחרים למדו לפענח הודעות מוצפנות, לטעון ולפרוק אקדחים מסוגים שונים בחושך מוחלט, להילחם בידיים ריקות מול אדם חמוש בסכין, לפצח מנעולים, לכייס ואף להפוך דף פשוט של נייר עיתון לפגיון שיכול להרוג. בתום ההכשרה, בפברואר 1944, נשלחה גריפית' ליחידה של ה-OSS במדריד. תחת זהות בדויה היא החלה לעבוד בחברת נפט אמריקנית (OCC), שם פיקחה שהנפט שארה"ב שולחת לאניות ולצוללות של בנות הברית בחופי ספרד לא ייפול לידיים גרמניות.

על פני השטח עבדה גריפית' בחברה בשעות המשרד הרגילות, אולם מאחורי הדלת הסגורה של חדרה היא עסקה בפיענוח פקודות מוצפנות. הפקודות וההנחיות היו של הביון הגרמני, והן נאספו על ידי משדרים בכל רחבי ספרד, הוצפנו ונשלחו למשרד ה-OSS במדריד. אחרי שעות העבודה הייתה לגריפית' משימה חשובה נוספת: להשתלב בחיי החברה הגבוהה במדריד. זה כלל בילוי במסעדות יוקרה, במועדונים, בקבלות פנים, צפייה במלחמות שוורים ונשפים של ריקודי פלמנקו. בתוך כך היה עליה לפקוח עיניים ואוזניים לראות מי מקושר למי, מי מבלה עם מי, להאזין לרכילויות ולפיסות מידע שיכולות להגיע משם.

Lotfis, "The Princess Spy: The True Story of World War II Spy Aline Griffith, Countess of Romanones", 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: