כניסה
הרשמה לניוזלטר

שלושה חוקרים בעלי שם יצאו להבין תופעה שכולנו מכירים היטב, אך לא מבינים עד כמה היא משפיעה על חיינו

דינה גורדון | 12 ביולי 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

זהירות: רעש במערכת גורם לנזקים

אם במקרה ביצעתם עברה כלשהי, מומלץ לוודא שמשפטכם לא יתקיים בדיוק לפני ארוחת הצהריים או בסוף היום. מתברר שרק הגורם הזה יכול להשפיע באופן מהותי על העונש שתקבלו, כפי שמצאו חוקרים מאוניברסיטת קולומביה במחקר שערכו ב-2011. המחקר בחן יותר מ-1,000 פסיקות של שמונה שופטים ומצא שבשעות האלו השופטים לא מחלקים מתנות, אם אפשר לקרוא לזה כך, ומחמירים עם גזר הדין.

אך לא בטוח שבחירת השעה בהכרח תעזור לכם. בניסוי שערך בית המשפט הפדרלי ב-1974, בו השתתפו כ-50 שופטים, נמצא ש"היעדר קונצנזוס הוא הנורמה". השופטים קיבלו מקרים היפותטיים זהים, אך הפער בגזר הדין שנתנו היה משמעותי מאוד. אותו סוחר סמים קיבל גזר דין בין שנה לעשר שנים, ואותו שודד בנק הואשם ונשפט ל-5 שנים אצל שופט אחד ו-18 שנה אצל אחר.

את המחקרים מביאים מחברי הספר "Noise", שלושתם בעלי רקורד נכבד וידוע בחקר הטיות בקבלת החלטות בתחומים שונים, וכיצד להתמודד איתן. דניאל כהנמן הישראלי-אמריקני הוא פרופ' בדימוס מאוניברסיטת פרינסטון וזוכה פרס נובל בכלכלה (2002). אוליביה סיבוני הוא פרופ' לאסטרטגיה בבית הספר הגבוה ללימודי תעשיה וניהול בפריז (HEC) וקאס ר' סאנסטיין הוא פרופ' לכלכלה התנהגותית בהרווארד. המחברים מצטטים שורה של מחקרים, בין השאר בתחום הרפואה, המצביעים על פערים לא קטנים בכלל הקיימים בפרשנויות לבדיקות רפואיות שונות.

Kahneman, Sibony, Sunstein, "Noise: A Flaw in Human Judgment", May 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: