כניסה
הרשמה לניוזלטר

מדוע רבים מאיתנו לא מכירים עובדות רבות הקשורות להר הבית? מדוע לא לומדים עליו בבתי הספר? ספר חדש נכנס בעובי הקורה

דורית דינור | 10 ביוני 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מה אתם יודעים על המקום הקדוש בעולם?

המהומות שהיו לאחרונה בהר הבית הציתו מחדש את הסכסוך בין יהודים לפלסטינים וגרמו לסגירת ההר לעליית יהודים. אך המתח במקום לא התחיל אתמול וגם לא לפני 50 שנה. היכן מצוי השורש למריבה על הר הבית, מתי החל האיסור על יהודים לעלות אליו, מהי חשיבותו של ההר עבור העם היהודי, אילו ממצאים ארכיאולוגים נותרו במקום, ומדוע לא לומדים עליו בבתי הספר?

על שאלות אלו ואחרות מנסה העיתונאי ארנון סגל לענות בספרו החדש, המסכם תשע שנות מחקר בהן גילה סגל עובדות היסטוריות הקשורות להר הבית, שלטענתו רובנו לא מכירים. הספר מציג סקירה ארכיאולוגית והיסטורית שעקבותיה התמוססו במרוצת השנים מסיבות המוצגות גם הן בספר.

הסיפור של הר הבית מתחיל עבור היהודים בתנ"ך כמובן, עם האמונה שההר הוא למעשה הר המוריה. מקובל לראותו גם כמקום שבו אירעה עקידת יצחק. יש המזהים את הסלע הבולט כשני מטר מקרקע הר הבית, הנמצא במרכזה של כיפת הסלע, כ"אבן השתייה" שמשמעותה האבן שממנה הושתת העולם ומקום קודש הקודשים ליהדות. לכן אין זה מקרה ששלמה בנה את בית המקדש בהר בסביבות 930-970 לפנה"ס. על פי האמונה, בלב בית המקדש, על אבן השתייה, עמד ארון הברית ובתוכו לוחות הברית שקיבל משה בהר סיני. עם חורבנה של ירושלים בידי נבוכדנצר מלך בבל בשנת 586 לפנה"ס, נחרב בית המקדש.

ארנון סגל, "הבית: העבר, ההווה והעתיד של המקום הקדוש בעולם", סלע מאיר, מרץ 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: