כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה גורם לקבוצות ולארגונים לקבל, או לדחות, רעיונות חדשניים ולעשות היסטוריה?

דורית דינור | 14 באפריל 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

איך לטפח רעיונות פורצי דרך

בשנות ה-90 הפכה "נוקיה" לנושאת הבשורה של הרשת הסלולרית הראשונה, ובתחילת שנות ה-2000 היא ייצרה מחצית מהטלפונים הסלולריים שנמכרו בעולם והייתה בעלת השווי הגדול ביותר באירופה. אבל כאשר קבוצת מדענים קטנה בנוקיה הציעה לפתח טלפון סלולרי עם חיבור לאינטרנט, מצלמה ומסך גדול, צוות המנהלים של נוקיה קטל את הרעיונות המהפכניים. שלוש שנים מאוחר יותר סטיב ג'ובס מימש את הרעיונות האלה בחברת אפל, ונוקיה נותרה מחוץ למרוץ. מדוע אותו צוות מנהלים שהתאפיין בעבר בחדשנות לא זיהה את פוטנציאל החדשנות בטלפונים החכמים?

בספר שתורגם לאחרונה לעברית, מנתח ספי בקל, ד"ר לפיזיקה ויזם ביוטכנולוגיה אמריקני, דפוסים של שינויים בהתנהגות של צוותים, של ארגונים ושל מדינות, ומהרהר על הגורמים המביאים לדחייה, או לקבלה, של רעיונות פורצי דרך שנִקרו בדרכם.

בקל יוצר הקבלה בין תהליכי הפיתוח של רעיון חדשני ובין הפיזיקה של מעברי פאזות. כמו מים היכולים להימצא במצב צבירה נוזל ובמצב צבירה מוצק, כך גם צוותים וקבוצות שיש להם משימה משותפת מחליטים אם להתקבע ולדחות רעיונות חדשים, או להפך, לזרום ולעשות היסטוריה. בקל טוען שהיכולת לטפח את מה שהוא קורא לו "הבלחות" (הרעיונות שצצים) תלויה בניהול נכון של מצבי הצבירה השונים הקיימים בכל ארגון.

ספי בקל, "הבלחות", הוצאת מטר, דצמבר 2020

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: