כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם בני האדם יכולים להבין את חשבונות השמים?

דינה גורדון | 14 באפריל 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

סיפורי נשמות מתגלגלות

גרישה צרולניק, גיבור ספרו של הסופר והמחזאי רועי חן, הוא עוף מוזר. יש לו דמיון פורה וידע נרחב בהיסטוריה, אבל בגיל 39 חייו מצטמצמים לנקודה אחת בלבד: ניסיונות נואשים ועיקשים לפענח את תעלומת חייו. במציאות של ימינו הוא רווק מובטל, מתגורר עם אימו ביפו בדירת שיכון מתפוררת, ועדיין לא הספיק לעשות שום דבר משמעותי בחייו. אבל בגופו השמן של גרישה כלואות עוד ארבע נשמות מגלגוליו הקודמים בעולם שתובעות לספר את סיפור חייהן הפתלתל.

הנשמה הראשונה התגלגלה לעולם האנושי בראשית המאה ה-17 בעיירה יהודית נידחת בשם חורביצה, בתחום פולין-ליטא. הנשמה השנייה התגלגלה מאה שנה מאוחר יותר (1720) לגיטו היהודי בוונציה, הנשמה השלישית התגלגלה לגופה של אישה שחיה ברובע היהודי בעיר פאס במרוקו יותר ממאה שנה אחר כך (1856), והנשמה הרביעית התגלגלה (1942) לפרעוש בקרקס בעיר דכאו בגרמניה – העיר בה נבנה מחנה הריכוז הנאצי הראשון.

החוט המקשר בין כל הגלגולים הן שתי דמויות מרכזיות שנעות מחיים לחיים: המספר ודמות נוספת הקשורה אליו. בגלגול הראשון הם אח ואחות, בגלגול השני הם צעירים גמלוניים מאוהבים, בגלגול השלישי הם גבר נשוי ומאהבת חשאית ובגלגול הרביעי הם שני פרעושים בקרקס. בכל גלגול יש כמיהה עזה של המספר להתאחד עם הנפש התאומה שלו – הדמות המרכזית השנייה – וביחד לעשות תיקון ולכפר על חטא שהם חטאו: הריגת אדם. אחרי שיכפרו על החטא הן אולי יוכלו לסיים את מעגל הסבל וההתגלגלות בעולם האנושי. אבל בכל גלגול הן נכשלות ומתות בנסיבות קשות.

רועי חן, "נשמות", כתר ספרים ינואר 2020

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: