כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספר חדש מציג כיצד לימוד מוסיקה משפר את תפקודי המוח והלמידה אצל ילדים

דורית דינור | 14 באפריל 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

תרופת המוסיקה

אניטה קולינס לא ידעה לקרוא עד גיל תשע. היא הצליחה להעמיד פנים ולהסוות זאת, אך חוותה התדרדרות בלימודים. בהמשך גם קשריה החברתיים התחילו אט אט להתרופף. אבל אז חלה תפנית מפתיעה: היא החלה ללמוד לנגן בקלרינט במסגרת פרויקט מוסיקה בבית ספרה. היא למדה לקרוא תווים ועבדה קשה להתכונן להופעה מול קהל. זה היה תחום בו הרגישה שהיא מצטיינת ואחרי כחצי שנה בלבד בפרויקט, היא גם למדה לקרוא באופן שוטף. כילדה – לימודי המוסיקה שינו את חייה.

אניטה קולינס אינה הילדה היחידה שהמוסיקה שינתה את כל מסלול חייה. במחקר נרחב שנערך בקולומביה הבריטית שבקנדה בקרב 112,000 תלמידים מכיתה ז' עד י"ב, מצאו מתאם חיובי בין פעילות מוסיקלית בבית הספר לבין הישגים גבוהים יותר במתמטיקה, במדעים ובאנגלית. ככל שרמת המעורבות המוסיקלית של התלמידים (השתתפו ביותר קורסים) הייתה גבוהה יותר כך ההישגים היו גבוהים יותר, במיוחד הדבר נכון לגבי מוסיקה אינסטרומנטלית.

במחקר אחר שנערך בגרמניה בקרב כ-4,000 תלמידים בגילים 17-8, מצאו החוקרים כי תלמידים שלמדו מוסיקה קיבלו ציונים טובים יותר בלימודים, היו בעלי אמביציה ואישיות פתוחה יותר, לעומת אלו שלא למדו מוסיקה או נגינה. ממצא מעניין שבא לידי ביטוי במחקר זה הוא שהשיפור הגדול ביותר שהובחן בלימודים היה בקרב תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך – אלו שנקודת הפתיחה שלהם הייתה לכאורה נמוכה יותר.

Anita Collins, "The Music Advantage: How learning music helps your child's brain and wellbeing", Sep 2020

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: