כניסה
הרשמה לניוזלטר

כיצד חברות הענק מצליחות להישאר בראש סולם העסקים

דורית דינור | 13 בדצמבר 2020 | תרבות ואמנות | 2 דק׳

להתנהל תמיד כמו "ביום הראשון"

לפני 100 שנה, חברות ועסקים שהופיעו ברשימת Fortune 55 היו שורדים 67 שנים בממוצע. ב-2015, המספר ירד ל-15 שנה בלבד, כשהם עוברים את התהליך הידוע של צמיחה, האטה והתאבנות. איך ניתן לעכב את תהליך ההתדרדרות הזה ולמתוח את אורך החיים של חברה עסקית?

אפשרות אחת היא להתבונן בחברות הענק השולטות כיום בעולם העסקים, וללמוד מאופן התנהלותן. כך בדיוק עשה אלכס קנטרוביץ' (Kantrowitz), בספרו Always Day One. קנטרוביץ', כתב עיתונות לענייני עסקים וטכנולוגיה, ניתח את אופן התנהלותן של חמש חברות ענק השולטות בשוק: אמזון, פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט ואפל, מתוך כוונה לגלות את המרכיבים הסודיים בהתנהלותן, המותירים אותן בראש סולם ההצלחה. לאחר שערך 130 ראיונות עם עובדים בכירים וזוטרים, ועם עובדים לשעבר, הוא הגיע למסקנה שיש לכולן מאפיין משותף ברור: כולן פועלות כאילו הן סטארט-אפ חדשני המתחרה בסטארט-אפים אחרים. הן פועלות מהר, מחדשות וחושבות כל הזמן על המחר, בידיעה שאם הן לא תעשנה זאת – הן יצאו מ"המשחק".

באמזון המאפיין הזה מתבטא בחזון של ג'ף בזוס, מייסד החברה: להתנהל "תמיד כמו ביום הראשון" – כלומר להיות עם מחשבה רעננה והתלהבות של מתחילים. מעודדים עובדים לא להישען על מה שהיה אתמול, אלא לחשוב כל הזמן קדימה. עובדים מוזמנים להגיש הצעות למוצרים חדשים וכל ההצעות נבחנות. אם חברות אחרות "נתקעות" על המוצר הראשון שלהן, אמזון ממציאה את עצמה כל הזמן מחדש. היא התחילה כאתר אינטרנטי למכירת ספרים, וכיום יש לה אולפן קולנוע, חנות מכולת, שירותי ענן, מערכת לניהול קול ואת אלקסה – עוזרת אישית דיגיטלית שאפשר לדבר אתה ולקבל ממנה מידע.

Alex Kantrowitz, "Always Day One: How the Tech Titans Plan to Stay on Top Forever", April 2020

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: