כניסה
הרשמה לניוזלטר

תשכחו מכך שכדור הארץ עומד לסבול מפיצוץ אוכלוסין. לפי נתונים סטטיסטיים, בעוד כ-30 שנה יתחיל תהליך הצטמקות גוברת של האוכלוסייה בכל המדינות בעולם

דינה גורדון | 16 במרץ 2020 | תרבות ואמנות | 4 דק׳

ביקורת ספר: האם אוכלוסיית העולם עומדת להצטמצם?

ה-30 באוקטובר 2011 הוכרז כתאריך היסטורי: באותו יום פרסם האו"ם הודעה שאוכלוסיית העולם הגיעה לשבעה מיליארד בני אדם. במדינות שונות בעולם בחרו תינוק מסוים שנולד באותו יום כסמל לתאריך ההיסטורי. אבל לדעת רבים זו דווקא לא הייתה סיבה לשמחה, אלא לדאגה גדולה. בפרט שלפי התחזית של האו"ם אוכלוסיית העולם צפויה לעלות ל-11 מיליארד כבר במאה הנוכחית. עם הצפי לגידול העצום באוכלוסייה, טוענים מומחים שונים, היערות ילכו ויצטמקו, מינים נוספים ייכחדו, האקלים יוסיף להתחמם, העוני יגבר, יהיה מחסור במזון וסכסוכים בין מדינות ילכו ויגברו.

אבל מה אם התחזית של גידול האוכלוסייה אינה נכונה? לפי ד"ר דארל בריקר, מנכ"ל החברה הבין-לאומית "איפסוס" למחקרים חברתיים ולמחקרי דעת קהל, ולשעבר מנהל מחקרי דעת קהל במשרד ראש ממשלת קנדה, התחזית הזאת היא בדיוק הפוכה מהמגמה שנראית בנתונים הסטטיסטיים של מדינות שונות בעולם.

ד"ר בריקר כותב על כך בספרו Empty Planet שחיבר במשותף עם העיתונאי ג'ון איביטסון. לפי בריקר, התאריך ההיסטורי שבאמת ראוי לציון יקרה בעוד כ-30 שנה, כאשר אוכלוסיית העולם תגיע לשיא שבין שמונה עד תשעה מיליארד תושבים, ומנקודת זמן זו היא תתחיל להצטמק. מגמת ההצטמקות הזאת תימשך לאורך תקופה ארוכה מאוד שאין לדעת את סופה. למעשה כבר היום אפשר לראות באופן ברור את מגמת הצטמקות האוכלוסייה, לפי בריקר, במדינות מפותחות שונות בעולם בהן יפן, ספרד, איטליה, דרום קוריאה ובולגריה. והחדשות היותר מפתיעות הן שגם במדינות מתפתחות כבר מתחילים לראות מגמה כזו בהן סין, ברזיל, אינדונזיה ואפילו הודו. "המגמה הזאת מתקדמת במהירות גדולה כל כך שהתחזיות של האו"ם מתקשות לעדכן את הנתונים", הוא כותב לי במייל.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: