כניסה
הרשמה לניוזלטר

תשכחו מזה שהגנים שירשתם יקבעו את גבולות האינטליגנציה שלכם. לסביבת החיים יש השפעה מכרעת על רמת המשכל שתהיה לכם, טוען פרופסור ג׳יימס פלין, מי שעשה מהפכה בהבנה של מושג האינטליגנציה

דינה גורדון | 9 בדצמבר 2016 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

ביקורת ספר: האם אנחנו הופכים ליותר ויותר אינטליגנטיים?

רמת האינטלגנציה של בני אדם במדינות שונות ברחבי העולם, כפי שהיא נמדדה במבחנים הסטנדרטים, לא נשארה מקובעת לאורך העשורים האחרונים. למעשה היא עלתה באופן רציף מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, בערך בשלושה אחוזים בכל עשור. כך לפי פרופסור בדימוס ג׳יימס פלין, מאוניברסיטת אוטגו בניו זילנד.

פרופ׳ פלין פרסם את ממצאיו, שקיבלו תהודה עצומה, בשנות ה-80, ומאז הם ידועים בשם ״אפקט פלין״. הממצאים הכריעו מחלוקת רבת שנים שהייתה בין התומכים בתורשה לבין התומכים בסביבה, בשאלה איזה גורם משפיע יותר על רמת המשכל: מאחר שהגנים שלנו לא יכולים לעבור שדרוג בקצב מהיר כל כך, נראה ברור שלסביבה שבה בני אדם חיים יש השפעה מכרעת על העליה ברמת המשכל.

לפי פלין, העליה הזאת, שנגרמת מהשפעת הסביבה, הולכת יד ביד עם המודרניזציה שהביטוי שלה הוא יותר שנות לימוד בבית הספר ויותר מקצועות שדורשים חשיבה מופשטת ויכולות אנליטיות. ״לאבי למשל, לא הייתה יכולת חשיבה מופשטת״, מספר פלין בראיון טלפוני. ״הוא נולד ב-1885, והיה אדם משכיל שקרא הרבה ספרים. אבל היו לו דעות גזעניות מאוד. כששאלתי אותו איך היה מרגיש לו התעורר בוקר אחד והיה מגלה שהוא שחור, הוא ענה לי: ‘זו השאלה הכי טיפשית ששמעתי, איפה ראית שמישהו קם בבוקר וגילה שהוא שחור׳״.

Does Your Family Make You Smarter?

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: