כניסה
הרשמה לניוזלטר

תשכחו מכך שבשביל לכתוב רב מכר צריך כישרון מלידה, עבודה קשה ותחושות בטן. פרופ׳ לספרות ואישה העובדת בהוצאת ספרים ידועה, פיתחו אלגוריתם שפיצח את קוד ההצלחה של רבי מכר. כמה מהמסקנות שלהם ממש מפתיעות, אבל אל תבנו עליהן בשביל הספר הבא שלכם

דינה גורדון | 4 בנובמבר 2016 | תרבות ואמנות | 6 דק׳

ביקורת ספר: הצופן הסודי של רבי המכר

מי יודע איזה ספר יהפוך לרב מכר? אף אחד לא יודע בוודאות, ״זה כמו קזינו״, כותבים מחברי הספר ״הקוד של רב מכר״. הנה כמה דוגמאות. ״הארי פוטר״ של ג׳יי קיי רולינג נדחה על ידי 12 מו״לים לפני שהתקבל, וכיום המותג שווה 15 מיליארד דולר. ג׳והן גרישם נדחה על ידי 16 מו״לים, ומאז הוא כתב יותר מתריסר פעמים את רב המכר המצליח ביותר של השנה, וקתרין סטוקט נדחתה על ידי 60 סוכני ספרים לפני שמצאה מו״ל שהיה מוכן לפרסם את ספרה ״העזרה״. הספר כיכב 100 שבועות ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס.

חוסר הוודאות הזה הדיר שינה מעיניהם של שני אנשים: מת׳יו ג׳וקרס, פרופ׳ לספרות אנגלית באוניברסיטת נברסקה-לינקולן בארה״ב, ומייסד שותף למעבדת הספרות של סטנפורד שמנתחת טקסטים ספרותיים בעזרת מחשב, וג׳ודי ארצ׳ר, לשעבר קניינית בהוצאת הספרים הידועה ״פינגווין״.

שניהם חברו יחד כדי לשים קץ לאי הוודאות. במשך ארבע שנים הם בחרו באופן מקרי 20,000 ספרי סיפורת שהופיעו ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס ב-30 השנים האחרונות, והזינו אותם לאלגוריתם מיוחד שפיתחו. בעזרתו הם ניתחו לפרטי פרטים את הקרביים של כל ספר, כולל כותרת הספר, הנושא, מהלך העלילה, מיקום העלילה, מיהו הגיבור הראשי, אוצר מילים, סגנון, תחביר ואפילו סימני פיסוק. בסך הכול, האלגוריתם זיהה 2,800 מאפיינים הקשורים במידה רבה לרבי מכר.

The Bestseller Code. Anatomy Of The Blockbuster Novel

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: