כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה היה קורה אילו נפוליאון היה איש עסקים מצליח או אם יוסף לא היה פותר את חלומותיו של פרעה – כיצד בחירה יכולה לשנות את ההיסטוריה כפי שאנחנו מכירים אותה היום

מאיה מזרחי | 26 בנובמבר 2013 | תרבות ואמנות | 8 דק׳

להחליף את ההיסטוריה

מי מאתנו לא היה רוצה לשנות בחירות שעשה בעבר? רגעים שבהם פגענו במישהו כי דיברנו בלי לחשוב, או מצבים שבהם לא אמרנו דבר כשהיה צריך. הצרות שאנו חווים בהווה גורמות לנו לחשוב מה היה קורה אם היינו בוחרים אחרת. "מה היה קורה אם הייתי בוחר שלא לצאת לטיול הזה שבו הותקפנו ונשדדנו", "מה היה קורה אילו הייתי בוחר להתחתן איתה". קל לחשוב שאם היינו בוחרים אחרת, המצב היה שונה והחיים שלנו היו טובים יותר.

הדילמה לגבי הבחירות שעשינו בעבר אינה נעצרת בבחירות האישיות של כל אחד מאיתנו, אלא נוגעת גם בבחירות הרות גורל שעשו דמויות מפתח בהיסטוריה האנושית. בפורומים באינטרנט, ניתן למצוא דיונים ארוכים על בחירות חשובות שבוצעו, ובספרות העכשווית, סיפורים המנסים לחזות את אשר היה מתרחש, אם הבחירה או הנסיבות היו שונות. כך נולד ז'אנר ספרותי המכונה "היסטוריה חלופית".

"מה היה קורה אילו הנאצים היו מנצחים במלחמת העולם השנייה?", או "מה היה קורה אילו הביטלס לא היו נפרדים" וכדומה, הן רק חלק מהשאלות שעליהן מנסה לענות ז'אנר ההיסטוריה החלופית.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: