כניסה
הרשמה לניוזלטר

בית המשפט העליון בארה"ב פסק השבוע כי לנשיא לשעבר יש חסינות חלקית בנוגע למעשים רשמיים שביצע מתוקף תפקידו. אולם פסיקת בית המשפט העליון לא קבעה על אילו תיקים תשפיע הפסיקה

דורון פסקין | 3 ביולי 2024 | חדשות | 4 דק׳

כיצד עשויה החלטת בית המשפט העליון בארה"ב להשפיע על התיקים המתנהלים נגד טראמפ?

בית המשפט העליון של ארה"ב סיפק ב-1 ביולי לנשיא לשעבר דונלד טראמפ הגנה משפטית משמעותית מפני העמדה לדין בגין פעולות שנעשו במהלך כהונתו בבית הלבן. השופטים קבעו כי נשיאים נהנים מחסינות מפני העמדה לדין פלילי בגין מעשים רשמיים, מתוקף התפקיד, אך חשופים להאשמות בגין מעשים לא רשמיים. להחלטה זו יש השלכות עמוקות על התיקים הפליליים התלויים ועומדים כנגד טראמפ, בייחוד אלה הקשורים במאמציו לערער לכאורה על תוצאות הבחירות לנשיאות בשנת 2020.

אולם חוות הדעת של בית המשפט העליון אינה סוף פסוק עבור התיקים שעמם נאלץ טראמפ להתמודד, שכן היא לא כללה החלטה לבטל את כתבי האישום נגדו בנושא התערבותו כביכול בבחירות. בית המשפט העליון שלח את כתב האישום בחזרה לבית משפט בערכאה נמוכה יותר, כדי לבדוק איזו התנהגות מוגנת וחסינה מהעמדה לדין ואיזו לא.

חוות הדעת של בית המשפט העליון כללה הנחיות ספציפיות לגבי ההתנהלות הנדונה בתיק, שהובאה על ידי היועץ המיוחד ג'ק סמית'. נשיא בית המשפט ג'ון רוברטס כתב שטראמפ "חסין לחלוטין" מהעמדה לדין בגין שיחות לכאורה שקיים עם פקידי משרד המשפטים על פתיחת חקירה בנושא הונאת בחירות, או על ניסיונו כביכול ליצור רשימת אלקטורים אלטרנטיבית בשבע מדינות, כדי שיטו את הכף לטובתו. אולם בית המשפט העליון לא נתן תשובות לגבי התנהלות אחרת שטוען לה כתב האישום של סמית'.

אילוסטרציה, שופטי בית המשפט העליון בארה"ב | קרדיט: The Epoch Times, Shutterstock, Getty Images

שתפו: