ממשלת ויילס הודיעה שתוכניות בניית כבישים בוויילס בוטלו ולא יתחדשו, אלא אם יעמדו בתנאים מחמירים של תכנית "נטו אפס" – אפס פליטות גזי חממה
צוות מגזין אפוק | 17 בפברואר 2023 | קצרים | 2 דק׳
מדיניות סביבתית: ממשלת ויילס הולכת לקצה ומבטלת תוכניות לבניית כבישים גדולים שלא עומדים במדיניות "נטו אפס"
ממשלת ויילס הודיעה שתוכניות בניית כבישים בוויילס בוטלו ולא יתחדשו, אלא אם יעמדו בתנאים מחמירים של תכנית "נטו אפס" – אפס פליטות גזי חממה. ההודעה פורסמה ביום ג' האחרון על ידי סגן השר לשינויי אקלים לי ווטרס, שאמר שכל הפרויקטים הקשורים לתשתיות חייבים כעת "להפחית את פליטת הפחמן ולתמוך במעבר לתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים". פרויקטים הגורמים לעלייה בפליטות הפחמן, להגדלת מספר המכוניות בכבישים ואף להעלאת מהירויות כלי הרכב, ייפסלו מראש. ווטרס הדגיש כי שינויים אלו מציבים את "שינוי האקלים בלב קבלת ההחלטות" התחבורתיות של ויילס.
ההודעה הגיעה בעקבות סקירה בת שנה של צוות סקירת הכבישים הוולשי שהוקם בספטמבר 2021, בהובלת ד"ר לין סלומן, במהלכה הושהו 55 פרויקטים במטרה לבחון אותם מחדש. ד"ר סלומן כתבה בנייר עמדה שפרסמה כי "עלינו להכיר בכך שמכוניות חשמליות אינן מספיקות" וש"יעדי אקלים דורשים שהשימוש במכוניות יופחת במינימום של 20 אחוז, ואולי אף עד 60 אחוז".
האף אלגר, מנהל ארגון Friends of the Earth Cymru (ארגון העוסק בקידום קמפיינים לאיכות הסביבה בוויילס) אמר כי "עלינו לשבור את המעגל של בניית כבישים נוספים למכוניות נוספות – זה ייצור רק עוד עומס, יהפוך את האוויר שלנו למזוהם יותר ויגדיל את הפליטות [פחמן] שהורסות את הסביבה שלנו".
לעומת זאת, נשמעו גם קולות שמתנגדים למהלך. מנהיג המפלגה השמרנית של ויילס, אנדרו דייויס, כינה את המהלך "טירוף מוחלט" והוסיף בציניות: "שרי העבודה בסנד (הפרלמנט הוולשי) לא יבנו כבישים חדשים בוויילס כי אלו 'יגרמו לביקוש'. הרי עידוד תיירות נכנסת ועידוד כניסת כסף לכלכלה שלנו זה ללא ספק דבר רע".
בן קוטם, ראש פדרציית העסקים הקטנים של ויילס, אמר כי להחלטה "בלי ספק יש השלכות מרחיקות לכת על הגישה של ממשלת ויילס בנוגע להשקעות עתידיות בתשתיות". הוא הסביר כי "המציאות עבור רוב העסקים הקטנים היא שעדיין קיימת תלות הכרחית בתחבורה מבוססת כבישים. אנחנו יודעים שיש התעניינות ונקיטת פעולה משמעותיים בקרב עסקים קטנים ביוזמות הקשורות בשימוש נטול פחמן ובמעבר לתחבורה פחותת פחמן, אבל זה אומר שכבישים עדיין ישחקו חלק חשוב בפיתוח הכלכלה".
בן פייל, מייסד שותף של הבלוג Climate Resistance, אמר לעיתון "האפוק טיימס" כי "כל מי שהיה בויילס, יודע, ויילס צריכה כבישים". הרעיון שאתה יכול להגיע לכל המקומות היפים והנפלאים האלה [שבוויילס] באמצעות תחבורה ציבורית הוא בדיחה". פייל טען כי עקב תוכנית "נטו אפס", מערכת היחסים בין ממשלות לאזרחים השתנתה והוסיף: "הם שמים את האג'נדה האידיאולוגית שלהם לפני הצרכים והרצונות של אנשים, וזה יגיע לנקודת שבירה בשלב מסוים".
פייל הוסיף שלא התקיים דיון ציבורי על ה"נטו אפס", למרות שהוא מאמין שאנשים היו מצביעים נגדה אם הייתה ניתנת להם ההזדמנות ובנוסף הם היו מבינים שזו "השלטת אג'נדה אידיאולוגית רדיקלית לשינוי החברה".
דגל ויילס | קרדיט: Shutterstock.com
עוד כתבות בקצרים
-
מפגינים לבנונים ניסו להסתער על מטה הממשלה בביירות. מה ההשלכות?
אורן שלום
-
המל"ט האמריקני שהופל לים: הפנטגון פרסם סרטון של רגע הפגיעה בו
צוות מגזין אפוק
-
הרגולטור האמריקני באזהרה לטיקטוק: אם האפליקציה לא תיפרד מחברת האם הסינית שלה – הוא עשוי לאסור על שימוש בה בארה"ב
צוות מגזין אפוק
-
מדוע החליטה רוסיה להפיל מל"ט אמריקני מעל הים השחור?
צוות מגזין אפוק
-
שי ג'ין-פינג וזלנסקי מתכננים לשוחח בווידאו, לראשונה מאז תחילת המלחמה. מה המטרה? פרשנות
צוות מגזין אפוק
מדיניות סביבתית: ממשלת ויילס הולכת לקצה ומבטלת תוכניות לבניית כבישים גדולים שלא עומדים במדיניות "נטו אפס"
ממשלת ויילס הודיעה שתוכניות בניית כבישים בוויילס בוטלו ולא יתחדשו, אלא אם יעמדו בתנאים מחמירים של תכנית "נטו אפס" – אפס פליטות גזי חממה
צוות מגזין אפוק | 17 בפברואר 2023 | קצרים | 2 דק׳
דגל ויילס | קרדיט: Shutterstock.com
ממשלת ויילס הודיעה שתוכניות בניית כבישים בוויילס בוטלו ולא יתחדשו, אלא אם יעמדו בתנאים מחמירים של תכנית "נטו אפס" – אפס פליטות גזי חממה. ההודעה פורסמה ביום ג' האחרון על ידי סגן השר לשינויי אקלים לי ווטרס, שאמר שכל הפרויקטים הקשורים לתשתיות חייבים כעת "להפחית את פליטת הפחמן ולתמוך במעבר לתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים". פרויקטים הגורמים לעלייה בפליטות הפחמן, להגדלת מספר המכוניות בכבישים ואף להעלאת מהירויות כלי הרכב, ייפסלו מראש. ווטרס הדגיש כי שינויים אלו מציבים את "שינוי האקלים בלב קבלת ההחלטות" התחבורתיות של ויילס.
ההודעה הגיעה בעקבות סקירה בת שנה של צוות סקירת הכבישים הוולשי שהוקם בספטמבר 2021, בהובלת ד"ר לין סלומן, במהלכה הושהו 55 פרויקטים במטרה לבחון אותם מחדש. ד"ר סלומן כתבה בנייר עמדה שפרסמה כי "עלינו להכיר בכך שמכוניות חשמליות אינן מספיקות" וש"יעדי אקלים דורשים שהשימוש במכוניות יופחת במינימום של 20 אחוז, ואולי אף עד 60 אחוז".
האף אלגר, מנהל ארגון Friends of the Earth Cymru (ארגון העוסק בקידום קמפיינים לאיכות הסביבה בוויילס) אמר כי "עלינו לשבור את המעגל של בניית כבישים נוספים למכוניות נוספות – זה ייצור רק עוד עומס, יהפוך את האוויר שלנו למזוהם יותר ויגדיל את הפליטות [פחמן] שהורסות את הסביבה שלנו".
לעומת זאת, נשמעו גם קולות שמתנגדים למהלך. מנהיג המפלגה השמרנית של ויילס, אנדרו דייויס, כינה את המהלך "טירוף מוחלט" והוסיף בציניות: "שרי העבודה בסנד (הפרלמנט הוולשי) לא יבנו כבישים חדשים בוויילס כי אלו 'יגרמו לביקוש'. הרי עידוד תיירות נכנסת ועידוד כניסת כסף לכלכלה שלנו זה ללא ספק דבר רע".
בן קוטם, ראש פדרציית העסקים הקטנים של ויילס, אמר כי להחלטה "בלי ספק יש השלכות מרחיקות לכת על הגישה של ממשלת ויילס בנוגע להשקעות עתידיות בתשתיות". הוא הסביר כי "המציאות עבור רוב העסקים הקטנים היא שעדיין קיימת תלות הכרחית בתחבורה מבוססת כבישים. אנחנו יודעים שיש התעניינות ונקיטת פעולה משמעותיים בקרב עסקים קטנים ביוזמות הקשורות בשימוש נטול פחמן ובמעבר לתחבורה פחותת פחמן, אבל זה אומר שכבישים עדיין ישחקו חלק חשוב בפיתוח הכלכלה".
בן פייל, מייסד שותף של הבלוג Climate Resistance, אמר לעיתון "האפוק טיימס" כי "כל מי שהיה בויילס, יודע, ויילס צריכה כבישים". הרעיון שאתה יכול להגיע לכל המקומות היפים והנפלאים האלה [שבוויילס] באמצעות תחבורה ציבורית הוא בדיחה". פייל טען כי עקב תוכנית "נטו אפס", מערכת היחסים בין ממשלות לאזרחים השתנתה והוסיף: "הם שמים את האג'נדה האידיאולוגית שלהם לפני הצרכים והרצונות של אנשים, וזה יגיע לנקודת שבירה בשלב מסוים".
פייל הוסיף שלא התקיים דיון ציבורי על ה"נטו אפס", למרות שהוא מאמין שאנשים היו מצביעים נגדה אם הייתה ניתנת להם ההזדמנות ובנוסף הם היו מבינים שזו "השלטת אג'נדה אידיאולוגית רדיקלית לשינוי החברה".