כניסה
הרשמה לניוזלטר

בשנים האחרונות נערך ארגון הבריאות העולמי לתרחיש של התפרצות המגפה הבלתי צפויה הבאה

קרן זריהן | 11 בפברואר 2024 | מחשבות | 7 דק׳

מהי "מחלה X", ומדוע ארגון הבריאות העולמי מתכונן אליה?

ב-17 בינואר עלה מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, על במת הפורום הכלכלי העולמי (WEF) בדאבוס, ונאם על "הכנה למחלה X" – כינוי שניתן למחלה תיאורטית ובלתי ידועה שיש להיערך לקראתה.

לא מדובר היה בהמצאה חדשה. "מחלה X" התווספה ב-2018 לרשימת הפתוגנים של ארגון הבריאות העולמי (WHO) העלולים לגרום ל"מגפה בין-לאומית חמורה". הרשימה כוללת היום מחלות כמו SARS, ,COVID-19, אבולה ו-MERS. "יש דברים לא ידועים העשויים לקרות, ואין המדובר באם זה יקרה, אלא מתי. לפיכך אנחנו צריכים לתת כינוי לאותן מחלות שאיננו מכירים", אמר גברה-יסוס, והסביר כי "אפשר אפילו לקרוא לקורונה 'מחלת ה-X' הראשונה".

בנובמבר 2022 הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא מכנס כ-300 מדענים כדי שיבחנו רשימה של פתוגנים וימליצו איזה מהם דורש מחקר והשקעה כספית. "'מחלה X' הכלולה [ברשימה] מצביעה על פתוגן לא ידוע העלול לגרום למגפה בין-לאומית חמורה", נכתב בהודעת ארגון הבריאות העולמי. המטרה: להכין את התשתית ואת התוכנית הנחוצות לייצור חיסון במהירות בזק, במקרה של מגפה עולמית נוספת מנגיף לא מוכר.

יו"ר ארגון הבריאות העולמי, גברה-יסוס; יו"ר הפורום הכלכלי העולמי, שוואב; ונשיאת הנציבות האירופית, פון דר ליין | Illustration by The Epoch Times, Getty Images, Shutterstock

שתפו: