כניסה
הרשמה לניוזלטר

בניגוד להתחייבויות קודמות לבודד את הארגון השולט באפגניסטן, בקהילה הבין-לאומית החליטו שקיימת מציאות חדשה המאלצת שיתוף פעולה מסוים

איל לוינטר | 11 ביולי 2024 | גיאו-פוליטיקה | 3 דק׳

פרשנות: במקום לבודד אותו – המערב צפוי להגביר את שיתוף הפעולה עם הטליבאן

רקע

לאחר השתלטות הטליבאן על אפגניסטן, באוגוסט 2021, התחייבה הקהילה הבין-לאומית לבודד את ארגון הטרור. הקשרים הדיפלומטיים עם אנשי הארגון הופחתו כמעט לאפס, והוטלו עליו סנקציות קשות. כל זאת בניסיון ללחוץ עליו למתן את גישתו לניהול אפגניסטן.

עם זאת בשלוש השנים שחלפו מאז, הטאבו על הארגון הלך ונסדק, וכמה מדינות החלו להתקשר איתו, אף על פי שהטליבאן רק הקשיח את שלטונו באפגניסטן. אפגניסטן סובלת כעת מצורה קיצונית של שלטון סמכותני-דתי המשתמש בכוח צבאי ובמשטרה חשאית כאמצעי לשלוט.

הרציונל בחידוש הקשרים המערביים עם הטליבאן נבע מההנחה כי בידוד הטליבאן נכשל, ולכן כדי להשיג יעדים ביטחוניים ארוכי טווח אין מנוס מאשר שוב להתחיל לתקשר עם הארגון. באוקטובר 2023 פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית מסמך שכותרתו "אפגניסטן – אסטרטגיה משולבת במדינה" שרמז כי כדי שאפגניסטן תחיה בשלום עם עצמה ועם שכנותיה ולא תהווה איום על ארה"ב או על שותפיה, מחלקת המדינה שואפת לשיתוף פעולה טקטי במלחמה בטרור עם הטליבאן, המתנגד לארגון המדינה האסלאמית באפגניסטן. המסמך ציין גם כי "כדי לתמוך באזרחים אמריקנים באפגניסטן", ארה"ב פועלת מול הטליבאן "להשיג גישה קונסולרית, שקיפות ואחריות כלפי אזרחים אמריקנים הנמצאים באפגניסטן".

כוחות של הטליבאן במחוז בַּדַחְ'שאן הצפוני באפגניסטן, אפריל 2024 | צילום: Omer AbraR/AFP

שתפו: