כניסה
הרשמה לניוזלטר

אחרי שנכשלו לחזות את כניסתה של רוסיה לסוריה ב-2015, ואת פלישתה לאוקראינה ב-2022, רבים מנסים להבין בימים אלה את ההיגיון מאחורי פעולותיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין

איל לוינטר | 11 ביולי 2024 | גיאו-פוליטיקה | 6 דק׳

החזון של רוסיה והתיאוריה הפוליטית הרביעית

למזלי הייתי העיתונאי היחיד בישראל שראיין את אלכסנדר דוגין, האיש שכונה בתקשורת המערבית "הפילוסוף של פוטין", "אחד מיועציו הקרובים של הנשיא" והאיש ש"עומד מאחורי הרעיון לפלוש לאוקראינה", אם כי מדובר כנראה בהגזמות.

אף על פי שלדוגין אין תפקיד רשמי בקרמלין, לפחות במערב הוא נחשב כמי שמבין את האידיאולוגיה של נשיא רוסיה וכמי שמייצג אותה באופן מהימן יחסית. "פוטין חושב באופן יותר פרקטי, אני באופן יותר אידיאליסטי, אבל בסופו של דבר אנחנו חושבים דומה ופועלים באותו קו", הוא אמר לי ב-2017 כשישבתי איתו לשיחה ארוכה.

דוגין סיפר לי כי בשנות ה-90, לאחר נפילת בריה"מ הקומוניסטית, ניסה הממשל הרוסי לקבוע חזון או אידאולוגיה שתאפיין את העם הרוסי ואת הכיוון שאליו תצעד רוסיה. בוריס ילצין, שהיה נשיא הפדרציה הרוסית באותה תקופה, הקים צוות חשיבה שניסה להגיע לתשובה ראויה. בה בעת קמו מספר צוותים נוספים שהובילו אינטלקטואלים ופוליטיקאים, אבל כפי שסיפר ילצין בעבר – כולם נכשלו במשימה.

פוטין ודוגין חושבים שאם הפדרציה הרוסית תחזור לגודלה המקורי ותיצור מעין איחוד אירו-אסייתי, היא תחזור מבחינה גיאו-פוליטית לגודלה הסביר והבריא | צילום: Dmitry Astakhov/AFP/Getty Images

שתפו: