לאחר שרכשה אדמות ונמלים, בנתה איים והציבה את אנשיה בכל נקודה אסטרטגית במעברי הסחר העולמיים, היא עוברת לשלב הבא – כיבוש הכלכלה העולמית באמצעים דיגיטליים. כיצד היואן הדיגיטלי של סין מאיים על העולם, והאם המערב יכול לעצור אותו? ריאיון עם הכלכלן האמריקני אריק בת'ל, לשעבר שליח ארה"ב לבנק העולמי
יאן יקיאלק | 10 במרץ 2022 | גיאו-פוליטיקה | 15 דק׳
"היואן הדיגיטלי" – התוכנית הסינית להשתלטות על הכלכלה העולמית
ב-2013 השיקה המפלגה הקומוניסטית הסינית (המק"ס) את פרויקט ״דרך המשי החדשה״, הנשען על "דרך המשי" המפורסמת – שהייתה מפת נתיבים שיצאו מסין, חיברו אותה לאירופה ולאזורים רבים אחרים בעולם, תוך שהם חוצים אימפריות ותרבויות. הפרויקט, ששמו הרשמי ״רצועה אחת, דרך אחת״, נראה על פניו כאמצעי להגשים את החלום הסיני הישן של הפצת סחורות מסין לעולם, ולהקל על מעבר הסחורות אל המדינה.
אלא שלא חלף זמן רב וקהילת המודיעין האמריקנית החלה לחשוד שהתוכנית – היוצרת "זרועות מסחר" סיניות ביבשה – מאפשרת למק"ס להשיג דריסת רגל בכמעט כל מדינה בעולם, באמצעות השקעה בתשתיות, בבניית כבישים ומנהרות, בסלילת קווי רכבת, בהשקעת הון עתק בתעשיות שלמות ועוד. בכל פעם שמדינה מסוימת, בין אם היא נמצאת על נתיב דרך המשי המפורסם ובין אם לאו, נקלעה לבעיה כלכלית או דיפלומטית, נכנסה המק"ס לתמונה והציעה לה מנעמים כלכליים, פוליטיים ואף צבאיים שיסייעו לה להיחלץ ממצוקתה. בכך היא הפכה את המדינה ל״חייבת״ או לתלויה בה.
ממבט על נראה כי המק"ס החלה ליצור גוש סחר גדול שבמוקד שלו כבר לא הייתה ארה״ב, אלא סין – תוכנית שלא נעצרה ביבשה, אלא עברה גם לים. בקהילת המודיעין העריכו כי מטרתה של המק"ס היא לשלוט בנקודות המסחר הימיות, שכן נקודות אלה חולשות על נתיב זרימת הנפט ועל כ-90 אחוז מהמסחר הגלובלי. גם המק"ס הודתה בכך. במסמך שפרסם במאי 2015 המשרד לביטחון לאומי של סין, נכתב כי סין מתכננת להתחיל ״להגן על ביטחונם של נתיבים ימיים אסטרטגיים ואינטרסים מחוץ לסין". הכוונה היא בעיקר ל״נקודות חנק״ בים שדרכן זורם רוב המסחר בעולם, כגון מצר מלאקה, דרכו עוברות כרבע מהסחורות בעולם, ועוד כרבע ממשלוחי הנפט בים.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו