כניסה
הרשמה לניוזלטר

התקשורת מספרת לנו שלאנושות נותר חלון זמן של עשור לפתור את בעיית פליטת גזי החממה לפני שיהיה מאוחר מדי ותגיע קטסטרופה אקלימית אפוקליפטית. מייקל שלנברגר, אקטיביסט סביבתי במשך 30 שנה, היה משוכנע ששינויי האקלים מהווים איום קיומי על הציוויליזציה שלנו, עד שהחליט לחפור במדע שמאחורי התחזיות הקודרות, ולהוציא ספר שמפריד בין מה שהמדע באמת אומר ובין מה שהחוזים האפוקליפטיים מדמיינים שהוא אומר. "שינויי האקלים הם אמיתיים, אבל הם לא סוף העולם", הוא מרגיע בריאיון

יאן יקיאלק | 12 בספטמבר 2020 | גיאו-פוליטיקה | 20 דק׳

האפוקליפסה הסביבתית שלא תתרחש

מי שקרא את הניו יורק טיימס ואת הוושינגטון פוסט ב-7 באוקטובר 2018, היה בטוח שסוף העולם קרוב. "דוח אקלים חשוב מתאר סיכון גבוה למשבר כבר בשנת 2040", קראה הכותרת בניו יורק טיימס. מתחתיה הוצבה תמונה של ילד בן שש משחק עם עצמות של חיה מתה[1]; "לעולם יש רק יותר מעשור לשלוט בשינויי האקלים, אומרים מדענים של האו"ם", הוסיפה הכותרת בוושינגטון פוסט[2].

כלי תקשורת אחרים ברחבי העולם, כולל בישראל, דיווחו גם כן על הקטסטרופה הצפויה לנו. הם ביססו את דיווחיהם על דוח מיוחד של הפאנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC), גוף של האו"ם בו חברים 195 מדינות ומדענים  מרחבי העולם, שמטרתו להעריך באמצעות כלים מדעיים את עוצמת שינויי האקלים, את סיבותיהם והשלכותיהם. דוח נוסף שפרסם הפאנל ב-2019 הזהיר מאסונות טבע, מעליית מפלס הים וממדבור. עלייה של 1.5 מעלות צלסיוס, לפי הדוח, תגרום לפגיעה "ארוכת טווח או בלתי הפיכה" שעלולה להרוס את ייצור המזון ואת האדמות לגידולו, דווח בתקשורת.

לשיח האפוקליפטי הצטרפה גם חברת הקונגרס החדשה של המפלגה הדמוקרטית, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז. בתחילת 2019 היא הגנה על התוכנית שהיא מקדמת למאבק בשינויי האקלים, בשם "הניו דיל הירוק" (The Green New Deal), המפצירה בממשל האמריקני להעביר את ארה"ב ל-100 אחוז אנרגיה מתחדשת (אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח וכו') בתוך עשור בלבד. במהלך ריאיון שנתנה, דחתה אוקסיו-קורטז את הביקורת שהתוכנית יקרה מדי וטענה: "העולם עומד להסתיים בתוך 12 שנים אם לא נתייחס לשינויי האקלים, והבעיה הגדולה ביותר שלך היא כיצד אנחנו עומדים לשלם על התוכנית?"[3].

מייקל שלנברגר, מחבר הספר "אפוקליפסה לעולם לא" | [Fortune Brainstorm E / CC BY-NC-ND 2.0]

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: