כניסה
הרשמה לניוזלטר

"כיצד הדרך בה אנו מבינים את ההיסטוריה תשפיע עלינו ותשנה אותנו בעתיד?" – הייתה השאלה שהנחתה…

איל לוינטר | 13 בדצמבר 2018 | טור עורך | 2 דק׳

טור עורך גיליון 316: היה או לא היה?

"כיצד הדרך בה אנו מבינים את ההיסטוריה תשפיע עלינו ותשנה אותנו בעתיד?" – הייתה השאלה שהנחתה אותנו בכתיבת הגיליון המיוחד הזה. ההיסטוריה מלמדת אותנו מה קרה בחברות העבר, ומסבירה מדוע העולם הוא כפי שהוא. היא מאפשרת לנו להבין מהיכן הגענו כאנשים, כעם וכתרבות, ומהיכן הגיעו המנהגים, ההרגלים וצורות המחשבה המעצבים את מי שאנחנו היום.

אבל מה קורה כאשר ההבנה שלנו לגבי ההיסטוריה אינה שלמה? קחו לדוגמה את האמונה המושרשת אצל רבים בחברה שהתפתחנו מהקוף – כפי שקבע דרווין בתיאוריה המפורסמת שלו. עד היום הנושא נלמד בבתי ספר ובאוניברסיטאות ומוצג כאמת בסיסית שקשה לערער עליה. המציאות, כפי שתראה אחת הכתבות, מורכבת הרבה יותר: שלוש מהפכות מהעת האחרונה מלמדות שתהליכי ההורשה וההתפתחות מורכבים יותר מכפי שסיפר לנו דרווין.

מה לגבי מועד התפתחות האדם הנבון? בשיעורי היסטוריה מלמדים אותנו שזה קרה לפני כ-200 אלף שנה באתיופיה, ושרק לפני כ-10 אלף שנה התפתחה תרבות (ציוויליזציה). המציאות, גם במקרה זה, שונה, כפי שתראה כתבה אחרת המציגה ממצאים מהשנים האחרונות.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כוחות של תקווה

איל לוינטר

להתבונן עמוק וישר יותר

איל לוינטר

להסביר את הבלתי מוסבר

איל לוינטר

מה שולט בנו?

איל לוינטר

מה לא בסדר עם העולם?

איל לוינטר

שחור או לבן, בלי אמצע

איל לוינטר

שתפו: