כניסה
הרשמה לניוזלטר

אמונה בכזבים יכולה לפעמים לשפר את האווירה בבית ולעזור לנו להבריא מהר יותר

נדב רט | 8 בספטמבר 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

שקר מתוך טוב לב יכול להיות מתנה

אין דרך יפה לומר את זה, אבל התשובה הברורה והחד-משמעית של הכותבים לשאלה המוצבת על כריכת הספר "האם כדאי לשקר לעצמנו" היא: כן! לשקר יש יחסי ציבור רעים, וזה די מובן מאליו מדוע, ובכל זאת, מבקשים הכותבים לטעון, דבקות מוחלטת באֶמֶת לא תאפשר לנו לעבור יום אחד של חיים "נורמליים" בעולם הזה. פרק אחרי פרק מפרקים הכותבים את התפיסות הבוסריות שלנו, ומבהירים לנו כי השקר, ובמיוחד השקר העצמי, לא תמיד רע ונורא, אלא אדרבה, הוא מסייע לנו בהתמודדויות השונות שמזמן לנו העולם.

יש ז'אנר של סרטוני יוטיוב המתארים כיצד היו מתנהלות סיטואציות זוגיות או חברתיות אילו כל אחד מהצדדים היה אומר את כל אשר על ליבו. למשל, בן זוג חוזר הביתה ומתקבל על ידי אשתו שמחכה לו עם הילדים, הררי הכביסה וכלים ואומרת: "למה אתה תמיד מאחר?". הבעל עונה: "הדבר האחרון שבא לי לעשות עכשיו זה לשחק עם הילדים אחרי יום עבודה מפרך". זהו כמובן רק התמלול הנסתר למה שנאמר בפועל – "וואו, טוב שחזרת, חיכיתי לך!", והתגובה – "גם אני חיכיתי לחזור, תמיד טוב להיות בבית".

האם נכון בסיטואציה כזו לתת ביטוי לרגשות, או שנכון יותר לשמור על הנימוסים, "לשקר", ולגרום לאווירה טובה יותר בבית? כותבי הספר מסבירים כי פעמים רבות נימוסים הם למעשה "שקרים" המאפשרים לנו לחיות חיים הגיוניים ולנהל יחסים חבריים תקינים. איש אינו רוצה לשמוע את כל האמת מוטחת בפניו פעם אחר פעם. גם חז"ל התייחסו לכך כשקבעו כי "מותר לשנות מפני השלום" – כלומר מותר לשקר ולשנות בדיבור במקרים שאדם אחר עלול להיפגע מכך.

שנקר ודאנטם וביל מסלר, "האם כדאי לשקר לעצמנו", הוצאת תכלת, יוני 2023

שתפו: