כניסה
הרשמה לניוזלטר

סיפורים מתקופת גירוש ספרד שופכים אור על העליות והנפילות של היהודים

דינה גורדון | 9 בספטמבר 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מה השנאה הגדולה הזאת ליהודים

גירוש ספרד בשנת 1492 ידוע כאחת הגזירות הקשות בהיסטוריה של העם היהודי. באותה שנה גורשו מממלכות קסטיליה ואראגון, שבספרד של היום, כ-100,000 יהודים אשר סירבו להתנצר. בין המגורשים היה מחבר הספר רבי שלמה אבן וירגה (1554-1460).

אבן וירגה היה רופא ובעל השכלה כללית שנולד וחי בספרד, עד שגלה עם כל הקהילה היהודית. לאחר הגירוש הוא נדד בין מדינות שונות ולבסוף התיישב באיטליה, שם נפטר. החוויה הקשה של הגירוש לא הרפתה ממנו, ובספר שכתב כ- 30 שנה לאחר הגירוש, הוא חוזר לכל אירועי השמד, הגזרות, הגירוש והטבח שעברו על היהודים מסוף תקופת בית שני ועד לתקופתו.

השאלה המרכזית שלא נתנה לאבן וירגה מנוח הייתה "מה השנאה הגדולה הזאת שהנוצרים שונאים ליהודים?" כפי שהוא כותב. הוא חש שיש דחיפות רבה במציאת מענה לשאלה זו מתוך חשש עמוק לגורל היהודים. החשש הזה לא נוצר בחלל ריק, כפי שההיסטוריון פרופ' מוריס קריגל כתב בהקדמה לספר. באותה תקופה, התחילו היהודים לעזוב את מרכז אירופה ודרומה. "האיבה ליהודים גברה באותם ימים עד כי החברות והמדינות לא היו מוכנות להמשיך להרשות להם לשבת בתוכן, כך שבסביבות שנת 1520 לא נותרו באירופה המערבית והמרכזית אלא כיסים בודדים של נוכחות יהודית", כתב קריגל.

רבי שלמה אבן וירגה, "ספר שבט יהודה", הוצאת כרמל, אוגוסט 2023

שתפו: