כניסה
הרשמה לניוזלטר

הוא חי בגרינלנד, התרועע עם האליטה של הוליווד והצטרף לתנועת ההתנגדות לנאצים – מי באמת היה פיטר פרויקן?

דסטין בס | 7 במרץ 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

האדם המעניין ביותר שאי פעם תקראו עליו

נושא ספרו האחרון של הסופר ריד מיטנבולר – או של הביוגרפיה של האדם המעניין ביותר שאי פעם תקראו עליו – התגלה במקרה. מיטנבולר הוזמן לאחוזה ישנה ומפוארת, מעוטרת בשטיחים מהמאה ה-16, חפצים עתיקים ופוחלצים, שהפכה במהלך השנים למועדון ייחודי של קהילת חוקרים והרפתקנים. הסופר שוטט באחוזה שדמתה לחדר פלאות אחד גדול, כשהבחין מעל האח בציור של ג'נטלמן מזוקן וחסר רגל, שעורר את סקרנותו.

הג'נטלמן בציור היה פיטר פרויקן – הרפתקן דני שהחליט בצעירותו לנטוש את לימודי הרפואה שלו בדנמרק ולצאת ב-1906 להרפתקה בגרינלנד. פרויקן חי בעידן שבו חוקרים מערביים יצאו לאזור הקוטב הצפוני במטרה לגלות עולם חדש שלא הכירו. הוא הצטרף למשלחת שיצאה מדנמרק, נקלעה לקשיים ונפלה לטרגדיה. שלושה מחבריה נספו, כולל מנהיג המשלחת.

למרות זאת, התאהב פרויקן באזור גרינלנד וחזר לשם שוב ושוב עד שהתיישב שם, בקרב האינואיטים. דרך סיפורו האישי והקשיים שחווה, הקורא מגלה את הפערים התרבותיים העצומים בין התרבות המתפתחת של העולם המערבי, לבין תרבות האינואיטים שעצרה במקום מאות שנים קודם לכן. עם זאת, נראה כי פרויקן מתאקלם יחסית בקלות, החל מהסתגלותו למזג האוויר ועד למערכות היחסים יוצאות הדופן שהוא מפתח ונישואיו עם אינואיטית ששמה נוורנה.

Reid Mitenbuler, "Wanderlust" ,Mariner Books, February 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: