כניסה
הרשמה לניוזלטר

מתאים לכל נפש, לא רק למנהלי חברות בכירים

נדב רט | 8 בפברואר 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

המדריך המלא לקבל החלטות מושכלות

"אתם עומדים לקבל החלטה מצוינת!" הוא ספר מצוין למנהלים המבקשים לשפר את יכולת קבלת ההחלטות שלהם (מי לא?), אך מתקשים בקריאת ספרי עיון ארוכים ומקיפים מדי. בשפה פשוטה ובהירה, בצירוף דוגמאות פרקטיות, ותוך מתן סיכומי פרקים מדויקים יוצר אוליביה סיבוני – פרופ' לאסטרטגיה בבית הספר הגבוה ללימודי תעשייה וניהול בפריז (HEC), מדריך המשלב עשרות שנים של מחקר ושל פרקטיקה ייעוצית למנהלים. הספר שווה לכל נפש, של מנהל, עסוק ככל שיהיה.

חלקו הראשון של הספר עוסק, איך לא, בסקירה של עולם ה"הטיות" – מונח המוכר היטב לכל מי שעוסק בתחום קבלת החלטות בעשרות השנים האחרונות. הטיות קוגניטיביות הן מבני חשיבה המצויים אצל כל אחד מאיתנו. דוגמה פשוטה לכך היא כתיבת מחיר בפורמט של 9.90 במקום 10 – כי הישארות בטווח האחדות נתפסת במוחנו כזולה יותר. המחבר מאגד עשרות רבות של הטיות תחת תשע כותרות ראשיות, כך שהחלק הזה של הספר הופך למעשה לסיכום מצוין של ההטיות המפורסמות ביותר.

בפרק חשוב על תפיסת סיכונים מציג המחבר פרדוקס הנוגע לנטילת סיכונים על ידי מנהלים. הטיית "שנאת ההפסד" היא אחת מהמפורסמות בהן. במחקרים רבים הוכח שמוחנו מחווט לרצות להרוויח לפחות פי 2 ממה שאפשר להפסיד כדי לקחת סיכון מסוים. כלומר בשביל שנהמר על 100 ש"ח אותם נוכל לאבד בהימור – אנחנו מבקשים להרוויח לפחות 200 ש"ח במקרה של זכייה. ביחד עם סלידה מאי ודאות ו"הטיית המבט לאחור" הגורמת לנו להרגיש ש"ידעתי שזה מה שיקרה" כשאנחנו מתבוננים בדיעבד על טעויות שהתרחשו, מנהלים רבים נמנעים מלקחת החלטות הכרוכות בסיכונים.

אוליביה סיבוני, "אתם עומדים לקבל החלטה מצוינת!", הוצאת מטר, 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: