כניסה
הרשמה לניוזלטר

מבט ישיר אל הכאוס השוטף את רחובות סן פרנסיסקו עקב מדיניות של הנהגה פחדנית שנכנעה לדעות קיצוניות

נדב רט | 8 באוקטובר 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

פעולות מלאות חמלה או מדיניות פוגעת והרסנית?

"אנשים שהשתקמו מהתמכרות מגיבים בחומרה לשיטות כאלה של 'עזרה בלבד'", כותב מייקל שלנברגר בספרו החדש העוסק ברחובות מלאי ההומלסים, הסמים והפשיעה בסן פרנסיסקו ובערים אחרות בארה"ב. הוא מצטט מכורה לשעבר: "בכל פעם שאני שומעת מישהו אומר 'אני רק רוצה לעזור לאחרים' – אני רוצה לתת לו אגרוף בפנים... הם עוזרים לאנשים לחמוק מעונש... אבל לא נותנים להם את החיים שלהם בחזרה", היא אומרת, ומוסיפה: "בשביל זה אנחנו עוזרים להם? שיחיו ברחובות לעשרים השנה הבאות עד שימותו?"

הפִּסקה הזו מתארת היטב את מוסר ההשכל המרכזי של הספר החשוב הזה, המבקש להילחם בגישה הפרוגרסיבית השולטת היום בערי החוף בארה"ב. היא מתיימרת לטפל בבעיות החברתיות העמוקות שהתושבים מתמודדים איתן אך בפועל רק הגדילה את היקפן.

הפרקים הראשונים של הספר מתארים בדיוק כמה נורא המצב, בלי לייפות אותו. הפרקים מלאים בנתונים, בסטטיסטיקות ובמחקרים, המעוררים תחושת אי נעימות קשה בזמן הקריאה. רחובות הערים הגדולות מלאים בחסרי בית. הבעיה היא שחסרי בית הוא רק מיתוג נעים לאנשים שבדרך כלל נושאים איתם מטען רחב יותר של בעיות – אחוזים גבוהים מאוד מהם הם מסוממים ויש גם החולים במחלות נפשיות העלולות להפוך למסוכנות לציבור ולגרום לנזקים עצומים. הם מחוללים פשיעה מינית, פשיעות כלכליות, לכלוך עצום, לרבות צואת אדם ברחובותיה של עיר – כל אלו מבריחים את דיירי השכונות הנהפכות לשכונות רפאים ופשע.

מייקל שלנברגר, סן-פיאסקו, הוצאת שיבולת וסלע מאיר, אוגוסט 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: