כניסה
הרשמה לניוזלטר

מתברר שבמאה ה-21 יש מאות הגדרות חדשות ל”חיים”, כמספר האנשים המנסים להגדיר אותם

דינה גורדון | 4 בספטמבר 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מהו יצור חי?

דובוני מים (tardigrades) הם בעלי חיים יוצאי דופן. הם נראים כמו דובונים חסרי ראש, באורך של פחות ממילימטר, בעלי שמונה רגליים זעירות וטְפָרִים מעוקלים בקצותיהן. חוקרי טבע גילו אותם על מצעי טחב, בתוך אדמה לחה, באגמים ובאוקיאנוסים. התכונה המדהימה ביותר שלהם היא יכולתם לעצור את חייהם ואחר כך לשוב לתחייה. לכן בשנות החמישים של המאה ה-20 אספו חוקרים דובוני מים שהיו מיובשים, וערכו עליהם מחקרים.

באחד המחקרים שנערך באנטרקטיקה שמרו החוקרים דובונים מיובשים בקירור לאורך 30 שנה. בתום התקופה הוסיפו להם מים וחימום והדובונים חזרו לחיים בריאים ושלמים. ומתברר שהם אינם היחידים בעלי אותה תכונה מוזרה. בעשורים האחרונים מצאו חוקרים עוד מינים ביולוגיים הניתנים להחייאה אחרי שכביכול מתו, בהם זבובים, פטריות, חיידקים וצמחים. באנטרקטיקה, למשל, מצאו מתחת לקרחונים שנסוגו טחב שהיה מיובש וקפוא במשך לפחות 600 שנה, ובעזרת גינון עדין הוא חזר להצמיח שלוחות ירוקות.

השאלה העולה מדוגמאות אלו היא כיצד יצורים שהתייבשו לגמרי, איבדו את כל המים מגופם, יכולים לחזור לחיים? "אם תשפכו מים על מישהו שמת זה עתה מהתייבשות, הוא לא יתיישב. תיוותרו עם גופה רטובה. אבל אם תשפכו מים על דובון מים מיובש, בתוך כמה דקות הוא יהפוך לבעל חיים מתנועע, ניזון ומתרבה", כותב קרל זימר, פרופ' לביולוגיה באוניברסיטת ייל, בספרו המרתק שנקרא כמו רומן מדעי.

קרל זימר, "חי", כנרת, זמורה, דביר, תרגום: עדי מרקוזה הסה, מרץ 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: