כניסה
הרשמה לניוזלטר

14 מונחים בסיסיים בחייו של אדם מקבלים פרשנות מפתיעה ואף מטלטלת

נדב רט | 7 באוגוסט 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

מהות פנימית במילים פשוטות

הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ, שנפטר בדיוק לפני שלוש שנים, קנה לו את פרסומו הגדול בזכות ביאורו המונומנטלי לתלמוד כולו. הפירוש הזה, הידוע בעיקר כפירוש פשטי, השתכפל והתרחב גם אל כל התנ"ך, המשנה, ספרי יסוד בחסידות ועוד. כולם זכו לביאורים פשטיים המוגשים לקוראים בקנקן יפה ובהיר, ומנגישים את כל ספרי היסוד היהודיים לציבור הרחב, דתיים וחילוניים כאחד.

בספר "מילים פשוטות" נדמה שהרב ממשיך את העבודה הזו, של הוספת ביאור פשטי, לשדה נוסף, חדש ומפתיע. הוא מבאר במילים פשוטות את המהות הפנימית של 14 מונחים בסיסיים ושגורים ביותר על לשונו של כל אדם, בהם: טבע, אמונה, מוות, קנאה, מין, חברים, משפחה ואלוקים. כל מונח זוכה לפרק קצר הכולל ניתוח חד, מפתיע, נוקב, ולעתים אף מטלטל – כדרכו המפורסמת של הרב.

ספר זה נכתב במקור באנגלית, כבר בשנות ה-90. מבחינת ניסוחיו והנושאים בהם הוא עוסק – הוא כמעט ואינו דתי, אלא אוניברסלי לחלוטין, וגם מי שאינו יהודי אך משכיל ייהנה עד מאוד מקריאת הדברים. עוד אציין שאף על פי שכל פרק עומד בפני עצמו וניתן לקרוא ביאור רק למונח מעניין אחד, בהסתכלות פנימית יש גם מהלך שמלווה את הספר מתחילתו ועד סופו, והוא משביח את חוויית הלימוד.

הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ, "מילים פשוטות", הוצאת מגיד, מאי 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: