כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספרה של ימימה חובב חושף זמן ומקום בהיסטוריה שלא מרבים לחשוב עליהם

נדב רט | 11 ביולי 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

קושי ואתגר מצויים בכל מקום ובכל זמן

"אי החירות" הוא רומן היסטורי סוחף, אך לא כזה ש"קשה להניחו מן הידיים", כפי שנהוג להגדיר "סוחף". טוב לקוראו לאורך מספר ימים, תוך מתן שהות לאווירה ולקצב ההתרחשויות לשקוע ולחלחל. סגנון הכתיבה הנפלא והמדויק של המחברת מכניס אותנו עמוק עמוק אל תוככי המאורעות, לופת אותנו בחוזקה, ואינו מאפשר לנו לעזוב את הספר עד שנדע מה קרה לגיבורה הטראגית של הסיפור.

מרבית הסיפורים מורכבים בדרך כלל מכמה סוגים של עלילות בסיסיות: לנצח את המפלצת, מעוני לעושר, קומדיה, טרגדיה, לידה מחדש, מסע וחיפוש. "אי החירות" הוא ספר ייחודי כיוון שהוא משלב כמה מהם יחד. זהו סיפור טראגי העוסק ברובו בחיפוש ובמסע – חיפוש אחר עולם טוב יותר, אך גם ברדיפה אחר כסף והישגים.

הסיפור מתרחש בשנותיה הראשונות של המאה ה-20. תחילתו בעיירה רוסית קטנה ובתיאור הקהילה היהודית שם. תיאור העיירה והמשפחות היהודיות בה מזכיר את המתואר בספרי טוביה החולב (כנר על הגג), והוא נע על המתח שבין טרדות הפרנסה, ההתמודדות עם הגויים והמתח שבין הדתיות לבין אידיאולוגיות חדשות המתחילות לפרוח. אך בעוד ספרים רבים על אותה תקופה עוסקים בעיקר ביחס לציונות, לעלייה לארץ וכדומה, הספר הזה ממקד את מבטו בעיקר אל העריגה של רבים אל העולם החדש שהלך ונפתח בארה"ב, והפך למושא החלומות של יהודים רבים.

ימימה חובב, "אי החירות", ידיעות ספרים, 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: