כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספרו של העיתונאי רועי שרון פוקח עיניים לחובבי האקטואליה הישראלית

נדב רט | 7 ביוני 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

הטרור היהודי – עשבים שוטים שאינם מלמדים על הכלל

שמו של הספר – וְאִנָּקְמָה – הוא מילה ממילותיו של שמשון הגיבור כשהוא אוחז בקירות המבנה הפלישתי הגדול, רגע לפני שהוא ממוטט אותו על המוני הפלישתים, כנקמה על מה שעוללו לו. שמעון קורא לאלוקיו ומבקש: "זכרני נא וחזקני נא [...] ואנקמה נקם אחת משתי עיני מפלשתים". פסוק זה, שגם הולחן, הפך להמנון בקרב ציבורים מסוימים בתוך הימין הישראלי, וכך הפך לסמל לתוכניות הנקמה היהודיות בערבים, העומדות במרכז ספר זה.

רועי שרון עובד מזה 15 שנים במערכות התקשורת הגדולות בישראל. הוא היה כתב מתנחלים ושטחים במעריב, בערוץ 10, והיום בכאן 11. כמי שגם מגיע מעולם ההתנחלויות הוא מכיר היטב את המגזר על שלל תת-מגזריו והוא מצליח להגיש את הספר הרגיש הזה בצורה מקצועית ועניינית ביותר. משימתו בספר הזה היא לאסוף את כל מקרי הטרור היהודי שנעשו בישראל בשלושים השנים האחרונות, והוא עושה זאת בלי להוסיף פרשנות אישית או שיפוט מוסרי. הוא פשוט מגיש את העובדות באופן ישיר ופשוט, כמו בכתבה עיתונאית. זו בחירה מצוינת בעיניי להגשת הדברים, כך שהספר יתאים לקוראים מכל הצדדים הפוליטיים.

בהקדמת הספר נוגע שרון בשתי נקודות חשובות. הראשונה היא המניעים השונים המביאים אנשים עד כדי ביצוע פעולות טרור. המניע הראשון והמרכזי, הנראה כמשותף לכל המקרים המוזכרים בספר הוא הנקמה. מבצעי הטרור היהודי חיו תחת מתח ולחץ ביטחוני גדולים, תוך היחשפות למקרי טרור ערבי קשים ואיבוד חברים לרוב. נקודה זו שוזרת כחוט השני את כל המקרים בספר, כשלחלקם מתווספת אחת משתי מטרות: ניסיון לסכל תהליך מדיני הכולל ויתור על חלקים מארץ ישראל או רצון ביצירת כאוס שיקרב את הקץ.

רועי שרון, "וְאִנָּקְמָה", כנרת זמורה דביר, מאי 2023

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: