כניסה
הרשמה לניוזלטר

המתנה שאדית אגר מצאה במקום הכי גרוע בעולם

דינה גורדון | 8 במרץ 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

כלים להישרדות בגיהינום וביום-יום

"תמצאו תקווה במקום שבו אין שום תקווה וחפשו מתנה בכל דבר שקורה בחיים" הוא משפט העשוי להישמע כמו קלישאה, אלא אם הוא יוצא מפיה של ד"ר אדית אגר, שורדת מחנה הריכוז באושוויץ. "תמיד מציגים אותי כשורדת אושוויץ ואילו אני אומרת אחרת", היא מסבירה: "אני בן אדם שעבר התנסות מסוימת, אבל זאת לא הזהות שלי, זה לא מי שאני. זה מה שעשו לי. וזה הבדל גדול מאוד. אני מסרבת להיות קורבן". אגר מספרת שבמקום הנורא ההוא היא גילתה מתנה – כלים מנטליים להישרדות ולחופש שהיא ממשיכה להשתמש בהם עד היום בחייה האישיים ובעבודתה כפסיכולוגית קלינית לאורך יותר מ-50 שנה.

על החוויות הקשות באושוויץ כתבה אגר בספרה הראשון "הבחירה". בספרה האחרון, שכתבה בגיל 92, היא מפרטת את הכלים להישרדות ולחופש שהיא רכשה מתוך התבוננות עמוקה בהתנהגות האישית שלה לאורך חייה, ובהתנהגות של מטופליה. בקרב המטופלים של אגר אפשר למצוא אנשים מכל אורחות החיים – החל מזוגות הלכודים בהאשמות הדדיות, הורים שאיבדו יכולת לשלוט בהתנהגות ילדיהם, דרך נפגעי פגיעה מינית, מכורים לסמים ועד לנפגעי הלם קרב.

לפי אגר אנשים רבים מאוד לכודים בתוך המחשבות, המושגים והאמונות שהתקבעו בראשם. המחשבות והמושגים הללו לעתים קרובות "מגדירים" לנו כיצד אנחנו מרגישים ומגבילים אותנו לגבי מה שאנחנו חושבים שאפשרי. אגר טוענת שזהו בית הסוהר הגרוע ביותר, שהכי קשה לצאת ממנו לחופשי, אבל שם גם נמצא המפתח לחיים מספקים ומשגשגים.

Eva Eger, "The gift – 14 lessons to save your life", 2020

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: