כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספר חדש טוען שהסיבה לכך שיהודים מצליחים בעסקים מעל ומעבר ליחסם באוכלוסייה נעוצה בתובנות יהודיות עתיקות

נדב רט | 9 בינואר 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

האם הצלחתנו נטועה בתרבות שבה גדלנו?

פרק המבוא של הספר "מאסטרים" שכתב אוהד טופור, מבקש להנכיח בכל עוצמתה את השאלה היהודית. היהודים מהווים פחות מרבע אחוז מאוכלוסיית העולם אך תופסים מקום חריג ובלתי פרופורציונלי בכל פרמטר כלכלי משמעותי ומדיד. שמונה מתוך 30 האנשים העשירים ביותר בעולם (לפי מגזין פורבס 2020) הם יהודים – פי 100 מהיחס שלהם באוכלוסייה. היהודים הם גם הקבוצה הדתית העשירה ביותר בארה"ב: 46 אחוז מהם מכניסים יותר מ-100,000 דולר בשנה, לעומת 19 אחוז מקרב כלל האמריקנים.

כמה מהחברות והמותגים הגדולים ביותר קמו בזכות יהודים שייסדו או מנהלים אותם: גוגל, פייסבוק, דל, סיסקו, ליווי'ס, גאפ, ראלף לורן ועוד. הבנקים הגדולים ביותר בעולם וחנויות הכולבו הענקיות של ארה"ב הם בבעלות יהודית, וכך גם תעשיית הקולנוע והבידור האמריקנית שהוקמה על ידי יהודים. את פרק המבוא מקנח המחבר בנתונים על יהודים שזכו בפרסי נובל ובפרסים יוקרתיים במתמטיקה ומדעים – הם מהווים כ-40-20 אחוז מהזוכים בכל תחום.

טופור, שגדל בישראל ובארה"ב, ייסד חברת השקעות בין-לאומית, עבד ברחבי העולם ופגש אנשים מתרבויות שונות, החליט לחפש מהו ה-DNA הייחודי שגורם לחריגות הזו. מחיפוש זה נולד הספר. לשיטתו יש במסורת היהודית מנהגים ומצוות המושרשים עמוק כל כך בתרבות עד שהם הפכו לטבע ראשון ולאופי לאומי. מדובר במנהגים העוברים מדור לדור במשך אלפי שנים והפכו לחלק בלתי נפרד מהמהות היהודית.

אוהד טופור, "מאסטרים", הוצאת מטר, נובמבר 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: