כניסה
הרשמה לניוזלטר

פרופ' שלום רוזנברג פותח צוהר ביד אמן לדמותו ולתורתו של רבי נחמן מברסלב

נדב רט | 6 באוקטובר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

המהפכן היהודי

לעתים נדמה שרבי נחמן מברסלב היה איתנו מאז ומעולם. ברבות השנים הוא הפך להיות דמות פולחנית, מיתולוגית כמעט, המוכרת לכל יהודי וישראלי. יש לכך גורמים רבים: ידוענים שהתקרבו דרך תורתו ליהדותם, הנסיעה לאומן שהפכה לאירוע בו משתתפים עשרות אלפי ישראלים מדֵי שנה, וכמובן כתובות הקיר וריקודי הרחוב שניתן למצוא כמעט בכל עיר בישראל.

אך רבי נחמן אינו רק דמות אייקונית כי אם דמות ממשית שחיה במזרח אירופה ונולדה לפני כ-250 שנה. חשוב לזכור זאת, כי התקופה ההיסטורית בה הוא חי יכולה לשפוך אור, לפחות במידת מה, על סגנון ותוכן דרשותיו. התקופה היא תקופת המהפכה הצרפתית, ורבי נחמן, מהפכן יהודי משמעותי, נישא על גבי רוח התקופה והציע מהפכה של ממש בתפיסות היהודיות החברתיות.

פרופ' שלום רוזנברג, אחד מגדולי הוגי הדעות היהודיים בדורנו, פרופ' אמריטוס באוניברסיטה העברית וחוקר בתחומי דת, מוסר, פרשנות ומחשבת ישראל, בוחר להתחיל את ספרו "גשר צר" באִזכור הנקודה הזו בדיוק. הוא אינו בוחן את רבי נחמן כחוקר מרוחק, אך גם לא כתלמיד בטל לרבו, אלא כלומד סקרן הנהנה ללמוד ולעסוק בתורה ומנסה למצוא הקבלות ותוספות מעשירות בין התוכן הלימודי והמרחב בו נכתבו התורות מצד אחד, לבין עולמנו אנו מצד שני.

שלום רוזנברג, "גשר צר", הוצאת קורן, 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: