כניסה
הרשמה לניוזלטר

במשך ארבע שנים עמל הצייר הצרפתי פרנסואה למוין על ציורו "האפותיאוזה של הרקולס" (1736) בתקרת סלון…

לודוויק ג'נאן | 11 באוקטובר 2022 | תרבות ואמנות | 2 דק׳

תמונה למחשבה – כיצד הצליח הרקולס לעלות לשמים?

במשך ארבע שנים עמל הצייר הצרפתי פרנסואה למוין על ציורו "האפותיאוזה של הרקולס" (1736) בתקרת סלון בארמון ורסאי. למוין היה פרופ' באקדמיה לפיסול וציור בפריז שהוזמן על ידי המלך לואי ה-15 לצייר על תקרת הסלון. תחילה רצה למוין לייצג את תהילת המלוכה והשושלות הצרפתיות ולשקף את ריבונותן, אך לואי ה-15, שהכריז על למוין כאמן הראשון של צרפת, הנחה אותו לצייר את עלייתו לשמים של הרקולס כסצנה סמלית שתכבד את מלכי צרפת ותשקף את אמונתם בשמימי. חלפו 300 שנה, והיצירה האדירה הזו ממשיכה לעורר שאלות לגבי גורלנו כבני אדם ולגבי היכולת שלנו להתעלות "מעלה" מבחינה אישית ורוחנית.

ביצירה נראה הרקולס עולה לשמים במרכבה, מודרך על ידי מלאך "אהבת המידות הטובות" – דמות סמלית המייצגת את יכולתו של כל אדם להתעלות על עצמו אם יודרך על ידי מידות טובות. המלאך מלווה בג'ינים בעלי אותו שם, המושכים את מרכבתו של האל למחצה ומביאים אותו לאביו יופיטר. יופיטר מכיר להרקולס את הֵבֵּה, אלת הנעורים, המובלת על ידי האל הימניוס.

בדרכו מעלה עובר הרקולס דרך מפלצות ומידות רעות המנסות לעכבו, ללא הצלחה. מסונוורות מבחירתו של הגיבור ללכת בעקבות מלאך "אהבת המידות הטובות", המפלצות והמידות הרעות נופלות מטה עם עוויתות בפניהן.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: