כניסה
הרשמה לניוזלטר

ריימונד קארבר מהמם את הקוראים עם טראגיות שתמיד אורבת מעבר לפינה

גלית דהן קרליבך | 5 בספטמבר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

המאסטר של מלאכת הסיפור הקצר

במסה נפלאה ומזוקקת על אמנות הסיפור הקצר כותבת הסופרת שולמית הראבן: "הסיפור הקצר הוא אולי הצורה המקצועית ביותר של כתיבה, כתיבה כאמנות, מפני שהכי קשה לרמות בו, הכי קשה להשתמש בכל הטריקים, או לעשות את השגיאות שאפשר להחביא בתוך פרוזה רומאנית. אי אפשר להשתמש בפסיכולוגיזמים, כי אין מקום לפתח לאורך זמן; אי אפשר להשתמש בזיקוקין די נור של לשון, או בתיאור אנתרופולוגי ארוך..."

עשורים חלפו מאז שפורסם "דבר קטן וטוב" – קובץ סיפורים של הסופר והמשורר האמריקני ריימונד קארבר (בעברית תורגם לראשונה ב-1987). ואף על פי שקובצי סיפורים קצרים רבים של סופרים חדשים נוספו למדף – קארבר עדיין התקבע בספרות כמאסטר של מלאכת הסיפור הקצר. כתיבתו עדיין מנצנצת למרחקים, אף שנושאי סיפוריו רחוקים מאוד מלהיות מנצנצים.

המשותף לסיפורים של קארבר ובפרט ב"דבר קטן וטוב", הוא המעטה היום-יומי והחילוני המתוח מעל להתרחשויות רגילות, שלא לומר בנאליות. אין בסיפוריו הצטעצעות או פירוט מתיש ומפרך ואולי בגלל כך כתיבתו מתעתעת כל כך ונדמית קלה ועממית. בכל הסיפורים מחולל קארבר את אותו קסם שעליו מדברת הראבן במסתה: ביריעה קצרה הוא יוצר דמויות מאופיינות באופן מינימלי, וברגע אחד, כהרף עין, תמיד משהו נחשף ומבקע את מעטה הנורמליות והשגרתיות.

ריימונד קארבר, "דבר קטן וטוב", מאנגלית: משה רון, הוצאת מודן, נובמבר 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: