כניסה
הרשמה לניוזלטר

בכל מצב בחיים אפשר לבחור בין מחשבות של שנאה ונקמה לבין אהבה וחמלה, מראה ד"ר אדית אגר

דינה גורדון | 14 בפברואר 2022 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

החופש של הנפש מעצמה

ד"ר אדית אגר התבוננה בשקט בנער בן ה-14 שישב מולה. לבוש בחולצה חומה ונעול במגפיים חומים, חיקוי למדים של פלוגות הסער הנאציות. הוא השעין מרפק אחד על השולחן שביניהם, הֵישיר אליה מבט מתריס וסינן מבין שפתיו: "הגיע הזמן שאמריקה תחזור להיות לבנה. אני הולך להרוג את כל היהודים, את כל הכושונים, את כל המקסיקנים ואת כל המלוכסנים".

מתוך 30 שנות ניסיונה כפסיכולוגית קלינית, היא ידעה לעצור את גל החֵמה שעלה בתוכה. היא הייתה יכולה לצעוק עליו, לנופף מולו אצבע מאשימה, לספר לו שהיא ניצולה של מחנה ההשמדה אושוויץ. אבל היא המשיכה לשבת בשקט.

תוך שהיא מתפללת למצוא דרך להגיע לליבו של הנער, קול פנימי בתוכה חזר ואמר: תמצאי את הגזענית שבתוכך, תמצאי את הגזענית שבתוכך. היא? גזענית? הרי היא הגיעה לאמריקה כפליטה חסרת כול. בבית החרושת בו עבדה היא הלכה לשירותים של השחורים כאות הזדהות איתם והשתתפה בצעדות של מרטין לותר קינג. אבל הקול הפנימי המשיך להציק: "תמצאי בתוכך את החלק שהוא ביקורתי ומתנשא, שמדביק תוויות, שמגמד את האנושיות של אדם אחר". כשהביטה שוב בנער, היא כבר יכלה לראות מעבר למסכת השנאה את הפגיעות שלו ואת הכמיהה לשייכות, ולחשה רק שלוש מילים: "ספר לי יותר". כשהוא יצא מאותה פגישה ראשונה בקליניקה שלה, הוא לא ידע דבר על ההיסטוריה האישית שלה, אבל הוא נפרד ממנה לשלום עם חיוך.

ד"ר אדית אווה אגר, "הבחירה – אפילו בגיהינום התקווה יכולה לפרוח", הוצאת מטר, 2022

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: