כניסה
הרשמה לניוזלטר

הפילוסוף ברנרדו קסטרופ מציע בספריו שהתודעה היא התשתית האמיתית של המציאות

ד"ר משה רט | 13 בדצמבר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

"מטריאליזם הוא קשקוש"

מעטים ההוגים שחוללו מהפכה משמעותית שכזו בתפיסת עולמי, כפי שעשה הפילוסוף ומדען המחשב ההולנדי ברנרדו קסטרופ. ייתכן בהחלט שבעתיד יוזכר שמו לצד מהפכנים כמו קופרניקוס וגלילאו, משום שקסטרופ שם לעצמו למטרה לעקור מן השורש את תפיסת העולם המטריאליסטית הרווחת כיום במערב – והוא עושה זאת בצורה מקצועית ומשכנעת להפליא, תוך שימוש במיטב הכלים המדעיים והפילוסופיים.

ספרו האחרון, Science Ideated, הוא סיכום של הרעיונות שהעלה בספריו ובמאמריו הקודמים, כאשר המרכזי שבהם הוא "למה המטריאליזם הוא קשקוש". למעשה, קסטרופ אינו שולל רק את המטריאליזם, אלא את עצם קיומו של החומר, כפי שמקובל לחשוב עליו. בתפיסת העולם הרווחת, היקום מורכב בבסיסו מחומר ומאנרגיה בצורות שונות, והתודעה האנושית נובעת בצורה כלשהי מהמוח החומרי. אולם לפי קסטרופ, האמת היא הפוכה: התודעה היא המהות הבסיסית של המציאות, ואילו כל היקום החומרי שאנו רואים וחווים, מתקיים למעשה בתוך התודעה – לא התודעה הפרטית של אדם מסוים, אלא בתוך מכלול התודעות של כל בני האדם (ויצורים נוספים), שהן כשלעצמן נובעות מתודעת-העל הגדולה, שהיא התשתית האמיתית של המציאות.

אפשר לומר שהמציאות היא מעין חלום משותף: כשם שבחלום אנו חשים שיש לנו גוף, ואנו מוקפים בעולם חומרי ומוחשי לכאורה, אולם כל זה מתקיים בתודעה שלנו – כך גם במציאות הרגילה. אלא שהמציאות, בניגוד לחלום, היא כאמור תוצר של הרבה מאוד תודעות, ולכן היא ממושכת, יציבה ובעלת חוקיות קבועה. זוהי הגישה האידיאליסטית, שהופיעה בצורות שונות בעבר אצל פילוסופים כמו ברקלי: יש רק תודעה, והחומר הוא דימוי שהיא יוצרת, לא להפך. היקום הוא מנטלי.

Bernardo Kastrup, "Science Ideated: The Fall Of Matter And The Contours Of The Next Mainstream Scientific Worldview", 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: