כניסה
הרשמה לניוזלטר

הסופר שכתב על מציאות קודרת, שתל ורדים בחצרו. ביוגרפיה חדשה של מחבר הספר הנבואי 1984

דורית דינור | 10 בנובמבר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

כשאורוול קיבל השראה מהטבע

עם תום מלחמת העולם השנייה, הורה סטלין למשרתיו לשתול עצי לימון בדאצ'ה שלו בפאתי מוסקבה, וללימוניו להתעלם מטבעם האמיתי ולגדול בקור הרוסי. לדיקטטור, שהיה משוכנע שאפשר לשנות את הטבע הבסיסי של בני האדם, לא היה ספק כי ניתן להפוך את החיטה לשיפון באמצעות מדע מזויף שפיתחו ברוסיה, או "לתת ללימונים להתרגל לקור", כפי שהורה לגננים. השקרים והזיופים אולי אִפשרו לסטלין להכחיש את מותם של מיליונים ברעב הגדול בשנות ה-1930, אך לא משנה עד כמה ניסה הדיקטטור – עצי הלימון לא שינו את טבעם, קפאו וקמלו.

מספר שנים קודם לכן, שתל אריק ארתור בלייר (1950-1903), המוכר בשם העט ג'ורג' אורוול, ורדים בחצר ביתו. הסופרת רבקה סולניט, שביקרה לאחרונה בביתו של אורוול בכפר וולינגטון שבמחוז הרטפורדשייר באנגליה, הופתעה לראות את שיחי הוורדים ששתל לפני יותר מ-75 שנה, עדיין פורחים בחצר. בספר חדש, סולניט מספרת את סיפוריהם של סטלין ואורוול כדי להדגיש את הפער התרבותי בין השניים.

אנחנו מכירים את אורוול כמחברם של שני רבי מכר על זמניים: האחד הוא "חוות החיות" – אלגוריה על המשטר הקומוניסטי ברוסיה באמצעות חווה העוברת תהפוכות לאחר שקבוצת חיות השתלטה עליה ודיכאה באכזריות את שאר. השני הוא הרומן הנבואי והקודר "1984" על עולם בו קיים שלטון אבסולוטי של מפלגה אחת, שאין בו חופש או פרטיות, שהשפה בו עוותה וה"אח הגדול" צופה כל הזמן בתושביה.

Rebecca Solnit, "Orwell's Roses", october 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: