כניסה
הרשמה לניוזלטר

ד”ר אודי פרישמן מנסה לשים את האצבע על שורש הבעיה במערכת הבריאות הקיימת, ולהציע אלטרנטיבה

דורית דינור | 11 באוקטובר 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

האם השוויון פוגע בבריאות?

אתם ממתינים חודשים לבדיקת הדמיה או לרופא מומחה, יושבים באולם המתנה עם עוד 50 אנשים, או נכנסים להליך רפואי מבלי לקבל הסבר שניתן בסבלנות ובנחת. אין זה סוד שמערכת הבריאות בישראל אינה מצטיינת בחוויית המשתמש שהיא מציעה, וגם לא במדדים אחרים שנמדדו על ידי ה-OECD. למשל, במדד ה"מוות בר טיפול" – מוות ממחלה שאפשר היה לטפל בה ולהציל את חיי המטופל, ישראל נמצאת במקום ה-18 מבין 38 מדינות. האם הסיבה היא היעדר תקציבים כפי שאנו שומעים השכם וערב בערוצי החדשות?

בספר חדש טוען ד"ר אודי פרישמן, לשעבר סמנכ"ל בית החולים אסותא, שהבעיות של בתי החולים הציבוריים נובעות בין השאר מהעובדה שמערכת הבריאות הושתתה על עקרונות סוציאליסטיים. הוא כותב: "חלק גדול מהבעיות נגרם מהרדיפה לכפות שוויון מדומה בכל מחיר, מהמלחמה ברפואה הפרטית ובביטוחים הפרטיים [...] ממחסור חמור באנשי צוות [...] ומרגולציה עודפת ולא חכמה הנלחמת ביוזמות מלמטה ומנסה לנהל אותן באופן כושל".

כדי להמחיש את דבריו מצביע ד"ר פרישמן למשל על התורים הארוכים בבתי החולים. מה עושה מערכת בריאות ציבורית כאשר אנשים רבים פונים לקבל טיפול מסוים ונוצר עומס? מאריכה את התור וגורמת להם להמתין זמן רב יותר לניתוח. מה עושה, לעומת זאת, מערכת רפואה פרטית או מערכת רפואה שבפשטות אינה סוציאליסטית? מגדילה את ההיצע – מביאה מנתחים נוספים ופותחת חדרים חדשים. במערכת כזו, אם יש ביקוש יוצרים לו היצע. זה משתלם, זה כדאי.

ד"ר אודי פרישמן, "העיקר הבריאות, מלחמתה המסוכנת של המערכת ברפואה הפרטית", הוצאת סלע מאיר, 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: