כניסה
הרשמה לניוזלטר

"מכתב בבקבוק" שהגיע בתוך צעצוע שנמכר בקיי-מארט חשף תעשייה מחרידה שאנחנו תורמים לה

דורית דינור | 9 במרץ 2021 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

כולנו אוהבים לקנות בזול, אבל מהו המחיר האנושי?

רבים מאיתנו אוהבים לעשות קניות ולהתחדש. ככל שנשיג את המוצר המבוקש בזול או בהנחה נרגיש טוב יותר. פרופ' ג'ורג לוינשטיין החוקר התנהגות כלכלית באוניברסיטת קרנגי מלון בארה"ב, מצא הסבר לשמחה שקנייה בזול מסבה לנו. הוא גילה שהיא מפעילה את מרכז העונג במוח, בעוד שקנייה ביוקר מפעילה את מרכז הכאב.

גם ג'ולי קית' (Julie Keith) מאורגון סיטי שבארה"ב, אהבה לערוך קניות ולהתחדש. לקראת חג ליל כל הקדושים היא פתחה קישוט שקנתה שנתיים לפני כן ברשת K-Mart ולהפתעתה גילתה בו מכתב קטן כתוב באותיות קטנות בסינית ובאנגלית: "אדוני, אם רכשת במקרה את המוצר הזה, בבקשה ממך תשלח את המכתב הזה לארגון זכויות אדם עולמי. אלפי אנשים כאן, הנמצאים תחת הרדיפה של המפלגה הקומוניסטית הסינית יודו לך ויזכרו אותך לעד".

כותב המכתב מציין שהמוצר נוצר במחנה העבודה בכפייה מא-סאן-ג'יאה בפרובינציית ליאונינג שבסין. הוא מוסיף כי חלק מהאנשים מוחזקים במחנה ללא עילה חוקית וחייבים לעבוד 15 שעות ביום ובלא שכר, כשהם נתונים לאיומים ועינויים. מרביתם מתרגלי פאלון גונג שכל חטאם הוא שהם מחזיקים בלבם באמונה אחרת מזו של המפלגה הקומוניסטית הסינית.

Amelia Pang, "Made in China: A Prisoner, an SOS Letter, and the Hidden Cost of America's Cheap Goods", Feb 2021 

שתפו: